Sunday, Jul 25, 2021

صفحه نخست » هشدار نشریه هیل: جمهوری اسلامی خطریست نه تنها برای منطقه بلکه برای تمام جهان

hill_062521.jpgصدای آمریکا - اریک مندل، رئيس تشکل «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه» در مقاله‌ای در «هیل» نشریه‌‌‌ای که اخبار کنگره آمریکا را به طور عمده پوشش می‌دهد، به بررسی ابعاد آنچه خطر حکومت ایران برای جهان می‌خواند، پرداخته، و به رئیس جمهوری آمریکا توصیه می‌کند خطرات احیای برجام برای صلح و ثبات در خاورمیانه و جهان را در نظر بگیرد.

اریک مندل، رئيس تشکل «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه» که از جمله، به قانونگذاران آمریکا مشورت می‌دهد، در مقاله‌ خود در رسانه اینترنتی «هیل» توضیح می‌دهد که کلید سنجش خطر جنگ‌افزارها، درک این است که در ایران چه کسانی تصمیم می‌گیرند از این سلاح‌ها استفاده کنند و چه انگیزه‌هایی دارند.

وی به نیروهای نیابتی حکومت ایران در خاورمیانه می‌پردازد و هدف ماموریت جهادی سپاه پاسداران را گسترش حکومت الهی روی زمین توصیف می‌کند، و به نقل از تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌نویسد: «ایران کشوری با یک ایدئولوژی است، اما [به صورت] درست‌تر، به عنوان یک ایدئولوژی دارای یک کشور دیده می‌شود.»

مندل می‌نویسد حکومت ایران طالب تسلیحات اتمی است چون می‌خواهد بقای نظام، که مردم خود را مرعوب می‌سازد، را تضمین کند، و می‌افزاید برخلاف کره شمالی، رهبری ایران عقلانی‌تر، حسابگرتر و صبورتر است و می‌پرسد: ایران چقدر خطرناک است؟

وی، به نقل از گزارشی از گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا، یادآور می‌شود که برخلاف بسیاری دیگر از کشورها، حکومت ایران در درون تشکیلات نظامی - اطلاعاتی خود، از تروریسم حمایت می‌کند، و به نقل از کن پالاک، پژوهشگر ایران در موسسه آمریکن اینترپرایز، می‌نویسد حکومت ایران، از انقلاب سال ۱۳۵۷، ایالات متحده را دشمن اصلی و ابدی و سرسخت خود اعلام کرده است.

او می‌افزاید اسرائیل هم حکومت ایران را خطرناک و افراطی می‌داند و توئیت ۲۰۱۸ علی‌ خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی را مثال می‌آورد که خواستار حذف و نابودی اسرائیل شده است.

اریک مندل در ادامه مقاله خود می‌نویسد دولت‌های اوباما و بایدن، اتحادیه اروپا و سازمان ملل با توافق اتمی برجام، به نظام ایران مشروعیت بخشیدند، اما ایران می‌خواهد کشور یهودی را نابود کند و نظام عقیدتی حکومت را به سراسر جهان صادر کند.

ترسناک‌ترین بُعد نظام عقیدتی حکومت ایران، تمایل آن به عمل کردن به آن است، و اگر بتواند اسرائیل را نابود کند و بر منطقه مسلط شود، قطعا چنین خواهد کرد، و آنها که برای بدترین‌ها، آماده نباشند، خود را در قعر زباله‌دان تمدن‌های شکست‌خورده تاریخ، خواهند یافت.

نویسنده استدلال بعضی از کارشناسان درباره ضعیف بودن توان نظامی جمهوری اسلامی و اوضاع ناگوار اقتصادی کشور ایران را رد می‌کند و می‌نویسد درست است که تسلیحات نظامی ایران با ضوابط قرن بیست و یکم تطبیق نمی‌کند، ولی ایران به یکی از مهم‌ترین نیروهای موشکی در منطقه دسترسی دارد، برنامه پهپادی پیشرفته‌ای دارد، و به آخرین توانایی‌های سایبری مجهز است، و به نقل از یک برآورد اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، می‌نویسد، ایران، ضعف نیروهای نظامی متعارف خود را از طریق برخورد چند وجهی با نرم‌افزار، که مبتنی بر نیروی موشکی و کنترل نیروهای نیابتی در منطقه است، جبران می‌کند.

اریک مندل پیش‌بینی می‌کند که حتی بدون توافق اتمی، حکومت ایران از آستانه تولید سلاح‌های اتمی عبور نخواهد کرد، بلکه در نزدیکی آن مکث خواهد کرد چون می‌داند به دانش کافی دست یافته است که هر وقت بخواهد می‌تواند از این آستانه رد شود، و همین به تنهایی، برای تهدید همسایگان ایران کافی است.

او می‌پرسد آیا آقای بایدن اعتقاد دارد که بازگشت به توافق اتمی زمان گریز هسته‌ای با خلوص تسلیحاتی را به اندازه کافی به درازا می‌کشد که توجیه کننده لطمه‌ای باشد که رفع تحریم‌ها به ثبات خاورمیانه وارد خواهد ساخت؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy