Tuesday, Jul 27, 2021

صفحه نخست » سعید مولایی؛ تهدید شد، رفت و نایب قهرمان المپیک شد

molai_062721.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«سعید مولایی» جودوکار وزن ۸۱ کیلوگرم ایرانی، زیر پرچم مغولستان به مدال نقره رقابت‌های المپیک رسید. او دو سال قبل به دلیل فشارهای حکومت جمهوری اسلامی برای مبارزه نکردن با حریف اسراییلی، ایران را ترک کرد، پناهنده آلمان شد و از سوی رییس‌جمهور مغولستان به صورت ویژه تابعیت این کشور را گرفت.

رسانه‌های حکومتی و نزدیک به نهادهای نظامی در ایران، سعید مولایی را با القابی مانند «خائن»، «وطن فروش» و «ابزار دست صهیونیست‌ها» معرفی کرده‌اند.

ایران شانس به دست آوردن نخستین مدال تاریخ خود در رشته جودو را از دست داد.

«حق نداره. این رو بهش بفهمون. موضع نظام، موضع بنده، موضع صالحی امیری، موضع وزیر، همه بر اینه که ایشون حق نداره مسابقه بده. شرایط، شرایطیه که موضع نظام نباید زیر سوال بره. ایشون رو حالیش کن تو این قضیه که در هیچ شرایطی حق نداره. هرکاری کنه عواقبش گردن خودشه.»

این فایل صوتی از مکالمات «آرش میراسماعیلی» رییس فدراسیون جودو ایران با مربیان وقت تیم ملی جودو ایران در رقابت‌های جهانی ژاپن پس از ۲۰ ماه منتشر شد.

آرش میراسماعیلی که تمامی زندگی‌اش را مدیون «نمایش دشمنی» با اسراییل و پیروی از آن‌چه است که «موضع نظام» می‌نامد، در این فایل صوتی دستور مقامات بالاتر از خود را در قبال ممنوعیت مبارزه سعید مولایی با حریف اسراییلی‌اش اعلام می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

داستان از مرداد سال ۱۳۹۸ آغاز شد. جایی که سعید مولایی، نفر اول رنکینگ جهانی جودو در وزن ۸۱ کیلوگرم تصمیم می‌گیرد مقابل تمامی فشارهایی که او را از مبارزه و مدال دور نگه داشته، بایستد.

نخستین بار نشریه آساهی ژاپن خبر داد که «سعید مولایی» از فدراسیون جهانی جودو درخواست پناهندگی کرده است.

«ماریوس ویزر»، رییس فدراسیون جهانی جودو در همین مورد به نشریه ژاپنی گفته بود: «مولایی تحت فشار بازی را باخته و حتی خانواده‌اش تحت فشار بوده‌اند. سعید مولایی که در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد و از فدراسیون جهانی جودو درخواست کمک کرده و می‌خواهد به این کشور پناهنده شود. فدراسیون جهانی جودو هم در تیمی به عنوان تیم پناهندگان، سعید مولایی را به المپیک ۲۰۲۰ اعزام خواهد کرد.»

فدراسیون جهانی جودو، ۲۰ ماه پس از این ادعاهای ماریوس ویزر، هم فایل صوتی آرش میراسماعیلی را منتشر می‌کند و هم مدارکی که دال بر تهدید شدن خانواده آقای مولایی در صورت مبارزه با ورزشکار اسراییلی آن‌ها بود را در اختیار دادگاه حکمیت ورزش قرار داد.

روزنامه «شرق»، رسانه نزدیک به «اصلاح‌طلبان»، لو رفتن فایل صوتی آرش میراسماعیلی را «خیانت از داخل کشور» و «سناریوی خودی‌ها» نامید. همچنین روزنامه «خبر ورزشی» وابسته به «علی لاریجانی»، افشای این فایل را با لو رفتن فایل صوتی «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران مقایسه کرد.

اما سال ۱۳۸۸ روزنامه آساهی خبر داده بود که فدراسیون جهانی جودو به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد به صورت روشن مقامات عالی‌رتبه نظام و ورزش ایران دستور به ممانعت از مبارزه با حریف اسراییلی و شکست خوردن سعید مولایی در مرحله نیمه‌نهایی داده‌اند. دلیل شکست خوردن عامدانه سعید مولایی، جلوگیری از رویارویی قهرمان جودو ایران با «ساجی موکی» جودوکار اسراییلی بود.

پس از شکست عامدانه سعید مولایی، مرد شماره یک رنکینگ جهان در وزن ۸۱ کیلوگرم، ساجی موکی با پرچم اسراییل به مقام قهرمانی جهان رسید.

فدراسیون جهانی جودو، پس از اظهارات سعید مولایی و دست یافتن به اسناد کافی مبنی بر دخالت سیستماتیک سیاست در امور ورزش، جودو ایران را به حالت تعلیق درآورد.

آبان همان سال سایت رسمی فدراسیون جهانی جودو، با انتشار متنی احساسی، خبر از اعلام پناهندگی سعید مولایی، جودوکار سابق تیم ملی ایران به کشور آلمان را داد. فدراسیون جهانی جودو با تیتر «به خانواده جودو خوش‌آمدی» از پناهندگی سعید مولایی به کشور آلمان استقبال کرد.

فدراسیون جهانی جودو درخواست مولایی برای پناهندگی به آلمان و تن ندادن به خواسته سیاستمداران جمهوری اسلامی را «نشانه‌ای از احترام و تعهد به اصول اخلاقی» دانست و ادعا کرد برای قضاوت کردن او، باید جای او نشست.

هم‌زمان رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، سعید مولایی را با القابی مانند «وطن فروش» و «عامل دست اسراییل» خطاب کردند.

آذر ماه همان سال «باتلوگا خالتما»، رییس‌جمهور مغولستان به سعید مولایی پیشنهاد می‌دهد با قبول تابعیت مغولستان، برای این کشور مبارزه کند. ارائه این پیشنهاد از سوی عالی‌ترین مقام کشور مغولستان و پذیرش آن از سوی سعید مولایی به این معنی بود که جودوکار سابق ایران دیگر زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک و با عنوان «تیم پناهندگان» وارد مسابقات نمی‌شد.

دو ماه بعد خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، در خبری با کنایه به پذیرفتن تابعیت کشور مغولستان از سوی سعید مولایی، مدعی شد که او به دلیل شکست خوردن در رقابت‌های جهانی چین، شانس خود برای حضور در المپیک توکیو را به صورت قطعی از دست داده است.

«ورزش سه» دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران نیز از قول آرش میراسماعیلی رفتار سعید مولایی، تعلیق فدراسیون جودو و شهادت او در مورد فشار برای مبارزه نکردن با اسراییل را «رفتار کثیف» از سوی یک «خائن» نامید.

همین گزارش‌ها و همین ادبیات، کنار مدارک فدراسیون جهانی جودو باعث شد دولت سوییس شهریور سال ۱۳۹۹ و زمان حضور سعید مولایی در خاک این کشور برای شهادت در دادگاه حکمیت ورزش، کنار او یک تیم محافظ قرار دهد.

هم‌چنین «وحید سرلک»، دیگر ورزشکار ایرانی که برای شهادت به دادگاه حکمیت ورزش رفته بود، به «دویچه وله» آلمان از فشار حکومت ایران برای حاضر نشدن در دادگاه و حتی پیشنهاد رشوه از سوی مقامات جمهوری اسلامی برای سعید مولایی خبر داد.

سعید مولایی اما برخلاف ادعای فارس به المپیک رسید. در همین رقابت‌ها، فدراسیون جودو ایران با حکم قطعی فدراسیون جودو در حالت تعلیق و محروم از هرگونه فعالیت است.

سعید مولایی امروز پس از پیروزی‌ مقابل «دیدار خمزه» قزاقستانی، «مراد فاتیف» از جمهوری آذربایجان و «تاتو گریگالاشویلی» از گرجستان، در مرحله نیمه‌نهایی مقابل «شمیر بورشاشویلی» اتریشی قرار گرفت و موفق شد حریف خود را ضربه فنی کند. او در فینال مقابل «تاکانوری ناگاسه» از ژاپن شکست خورد و به مدال نقره مسابقات رسید.

جمهوری اسلامی، دو قهرمان خود را از دوره قبل این رقابت‌ها در ریو از دست داده است؛ کیمیا علیزاده و سعید مولایی. یکی در تکواندو و دیگری در جودو.

ایران می‌توانست در المپیک توکیو برای نخستین بار در رشته جودو صاحب مدال شود. ایدئولوژی مبارزه با اسراییل اما این یکی را هم از ایران گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy