Thursday, Jul 29, 2021

صفحه نخست » اکسیوس: دولت جدید ایران خیال برجام آسان‌تر را از سر بیرون کند

arab28.jpgالعربیه - مقامات آمریکایی در فاصله یک هفته مانده به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، تأکید می‌کنند که حکومت ایران نباید تصور کند که با ایجاد وقفه در روند مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» و چانه‌زنی مداوم، می‌تواند به برجام آسان‌تری دست پیدا کند.

یک مقام ارشد آمریکایی درگیر در مذاکرات برجام روز چهارشنبه 28 ژوئیه 2021 به وبسایت «اکسیوس» گفت که دولت بایدن زد و خورد زبانی میان جناح ابراهیم رئیسی که به زودی وارد کاخ «پاستور» می‌شود و جناح حسن روحانی که در حال ترک آن است را زیر نظر دارد، اما از موضع قطعی دولت جدید هنوز چیزی عایدش نشده است.

این مقام آمریکایی هشدار داد که پنجره دستیابی به توافق تا ابد باز نخواهد ماند، و مقامات ایرانی باید هرچه زودتر به سر میز مذاکره بازگردند. وی افزود: «ما امیدواریم که مقامات دولت جدید ایران تصور نکنند که اگر سرسختی بیشتری از دولت قبلی نشان بدهند، چیز بیشتری نصیب‌شان می‌شود.»

او افزود: «کارشان با سرسختی راه نمی‌افتد. باید مفاد کامل برجام را اجرا کنند. موضع ایالات متحده تغییرناپذیر است. ایرانی‌ها نمی‌توانند برجام را از نو اختراع کنند، یا خودشان را در موقعیتی قرار بدهند که در برابر دریافت امتیازهای بیشتر از سوی ما، تعهدات کمتری متقبل شوند.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته این مقام آمریکایی، در چند ماه آینده حتی ممکن است کار به جایی بکشد که برجام دیگر ارزش احیا نداشته باشد، چرا که برنامه هسته‌ای ایران چنان پیشرفت خواهد کرد که محدودیت‌های موجود در توافق 2015 نمی‌تواند آستانه امن یک‌ساله «زمان شکست» تولید اورانیوم غنی‌شده برای بمب اتم را تضمین کند.

به گفته «اکسیوس»، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در جریان آخرین دیدار خود با دولت روحانی پیش از خروجش از نهاد ریاست‌جمهوری، موضعی منفی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کرد. به گفته خامنه‌ای، دولت رئیسی باید از دولت روحانی درس عبرت بگیرد، چرا که «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.... در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy