Sunday, Aug 1, 2021

صفحه نخست » بریتانیا ایران را مسئول قتل شهروند خود دانست، پاسخ قوی خواهیم داد

ship_080121.jpgدولت بریتانیا روز یکشنبه ١٠ مرداد با صدور بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که عامل حمله مرگبار روز پنج‌شنبه به نفت‌کش ام‌وی مرسر استریت بوده است

العربیه - دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه ایران را متهم کرد که مسئول حمله «عمدی و هدفمند» به یک نفتکش وابسته به اسرائیل در نزدیکی دریای عمان است.

او افزود: «بریتانیا با همکاری شرکای بین‌المللی خود تلاش می کند تا پاسخی قوی به این حمله غیرقابل قبول ارائه دهد.»

راب همچنین تأکید کرد که «ایران باید این گونه حملات را متوقف کند و کشتی‌ها باید طبق قوانین بین المللی آزادانه حرکت کنند.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، حمله ایران به کشتی اسرائیلی در دریای عرب را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و اظهار داشت ایران بزدلانه از پذیرش حمله به کشتی اسرائیلی شانه خالی می‌کند.

بنت، یک‌شنبه 10 مرداد، در نشست هفتگی کابینه اسرائیل با اعلام این که ایران تهدیدی برای امنیت و آزادی کشتیرانی بین‌المللی است، تاکید کرد: «من اینجا اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی است.»

او ادامه داد: «شواهد اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای رژیم ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.»

بنت افزود که ایران با چندین پهپاد به کشتی حمله کرد و این حمله به کشته شدن 2 شهروند بریتانیایی و رومانیایی انجامید.

نخست‌وزیر اسرائیل خاطرنشان کرد: «این هجوم، رفتار تجاوزکارانه حکومت ایران به جهانیان را نشان می‌دهد.»

آمریکا: ایران مسئول است و پاسخی مناسب در راه است

رادیو فردا - پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز روز یک‌شنبه دهم مرداد ایران را متهم به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «با بررسی اطلاعات موجود، اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است.»

آقای بلینکن در این بیانیه گفته است که هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد و ایالات متحده با شرکای خود در حال بررسی مراحل بعدی است و با دولت‌های منطقه نیز برای «پاسخ مناسب» به این حمله در حال گفت‌وگو است.

کمی پیش از آقای بلینکن، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که به باور دولت لندن، ایران پشت حمله به این نفتکش بوده و این کار «حمله‌ای عامدانه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است.

از زمان حمله به نفتکش اسرائیلی در هفتم مرداد ماه در آب‌های عمان دولت بریتانیا در رابطه با این موضوع سکوت کرده بود، اما آقای راب روز یکشنبه ۱۰ مرداد گفت حمله به این نفتکش که منجر به کشته شدن دو نفر، از جمله یک شهروند بریتانیا شده، توسط پهپادهای انتحاری ایران انجام شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

آقای راب حمله به نفتکش را «بی‌رحمانه» توصیف کرده و گفته‌است بریتانیا با متحدان خود در حال رایزنی است تا پاسخی به این «حمله غیرقابل قبول» داده شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy