Monday, Aug 2, 2021

صفحه نخست » پاسخ خامنه‌ای به درخواست نمکی

namaki_080221.jpgرادیو زمانه - به دنبال نامه وزیر بهداشت ایران به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها، خامنه‌ای از حسن روحانی خواست این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و اقدامات لازم انجام شود.

در حالی که موج پنجم کرونا سراسر ایران را درگیر کرده و مقامات بهداشتی خبر از افزایش احتمالی تعداد کشته‌شدگان تا ۶۰۰ نفر در روز می‌دهند، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته ۱۰ مرداد، در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، خواهان دخالت او برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور شد.

خامنه‌ای در نامه خود به حسن روحانی که نسخه‌ای از آن برای ابراهیم رییسی(عضو هیات مرگ) ارسال شده نوشته است:

«پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی بخاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

نمکی در نامه خود با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌ها و عدم قرنطینه و «ورود اتباع خارجی» نوشته بود:

«مستحضرید پس از ۱۸ ماه صبوری، اعتراض ۶۶ مدیر نظام سلامت طی نامه‌ای در دو روز گذشته و التماس آنها برای استمداد بیان شد و خود را ناچار دیدیم تا از محضر حضرتعالی استمداد ویژه بطلبیم. از مدت‌ها پیش در مکاتبات متعدد خطرات همه‌گیری با ویروس وحشی و سرکش دلتا را گوشزد کردیم.»

وزیر بهداشت نسبت به فروپاشی نظام سلامت هشدار داده و از علی خامنه‌ای خواسته بود تا او و همکارانش را «کماکان مشمول عنایت ویژه» قرار دهد و برای تعطیلی دوهفته‌ای کشور دخالت کند:

«شاید دوهفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل‌توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.»

ایران درگیر موج پنجم همه‌گیری کرونا به دلیل شیوع نسخه دلتاست و روند واکسیناسیون در آن به‌کندی پیش می‌رود. وضعیت در ۲۹ استان ایران قرمز اعلام شده. و بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمار مرگ براثر ابتلا به کرونا در یک هفته گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه، کرونا جان ۴۱۱ نفر دیگر را گرفته است. همچنین ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده است.

پنج هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون تنها ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ روز واکسن کرونا در ایران تزریق شده و روند واکسیناسیون با توجه به شدت موج پنجم و وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها همچنان کند است.

خامنه‌ای دی ماه گذشته در یک سخنرانی واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده بود. این دستور در کنار مدیریت ناکارآمد کرونا در وزارت بهداشت ایران منجر به تاخیر در تهیه واکسن شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy