Tuesday, Aug 3, 2021

صفحه نخست » دولت اسرائیل از شورای امنیت خواست قطعنامه تحریمی جدیدی علیه ایران صادر کند

un.jpg رادیو فردا - وزیران دفاع و خارجه اسرائیل روز چهارشنبه، سیزدهم مرداد، در دیدار با سفیران کشورهای عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل در اسرائیل، خواهان آن شده‌اند که این شورا قطعنامه جدیدی در محکومیت و تحریم ایران، به دلیل رویدادهای اخیر در خلیج فارس، صادر کند.

از سوی دیگر، یکی از ارشدترین نظامیان پیشین اسرائیل، به دولت نفتالی بنت توصیه کرده که از انداختن اسرائیل به جلوی جبهه نظامی احتمالی جدیدی با ایران، بر سر رخدادهای اخیر خلیج فارس، خودداری کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال بنی گانتز و یائیر لاپید، وزیران دفاع و خارجه، در دیدار با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت، ارزیابی خود را در خصوص «نقش مخرب» ایران در «حمله تروریستی» به کشتی «مرسر استریت» بیان کرده و «مدارکی» را به آنها نشان داده‌اند. جزئیات این «مدارک» رسانه‌ای نشده‌است.

پس از رویدادی که روز پنج‌شنبه، هفتم مرداد، در آب‌های دریای عمان برای کشتی یادشده به وقوع پیوست، اسرائیل و سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، گفتند که کشتی با «پهپاد» مورد حمله قرار گرفته‌است؛ اسرائیل پهپاد را از نوع انتحاری نامیده‌است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در آن رویداد، دو خدمه تابع رومانی و بریتانیایی کشتی کشته شدند. آن کشتی ژاپنی که با پرچم لیبریا تردد دریایی می‌کرد، در اجاره شرکت حمل و نقل دریایی اسرائیلی «زودیاک» بود.

دیدار وزیران دفاع و خارجه اسرائیل با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت، برای «توجیه» کردن آنها نسبت به «نقش ایران» در آن حمله، در حالی انجام شده که ساعاتی پیش از آن، گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، نامه شکایت علیه ایران را در این ارتباط، به دبیرخانه سازمان ارائه کرد.

آقای اردان با حضور در نشست شورای امنیت نیز گفت «ایران ثبات منطقه را تهدید می‌کند؛ ایران را تحریم کنید».

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه «در پیامی به ایران» گفت که «دورانی که منطقه را به آتش بکشید و خود در تهران آسوده بنشینید، به سر آمده‌است». نفتالی بنت افزود که اسرائیل «جامعه جهانی را برای این ماجرا بسیج می‌کند اما می‌تواند خود نیز مستقلاً اقدام کند».

از سوی دیگر، ژنرال عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، سیزدهم مرداد به سایت خبری اسرائیلی وای. نت گفت که اسرائیل «به حد کافی مشکلات دیگر با ایران دارد» و نباید اکنون به خاطر ماجراهای خلیج فارس، خود را به صف جلوی جبهه نظامی احتمالی در برابر ایران قرار دهد.

ژنرال یادلین که رئیس مهم‌ترین اندیشکده نظامی و سیاسی اسرائیل نیز هست، به تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و پیشرفت توانمندی هسته‌ای ایران، به عنوان دو معضل اصلی اسرائیل در ارتباط با ایران اشاره کرده‌است.

اما سایت وای. نت به نقل از برخی «مقامات» اسرائیلی، بدون ذکر نام آنها، نوشت که حملات دریایی منتسب به اسرائیل علیه کشتی‌های ایرانی، بازدارندگی در برابر ایران را به سطح بالای کنونی کشانده‌است.

وای. نت به نقل از گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های خارجی، یادآور شد که ارتش اسرائیل در سال‌های گذشته علیه ایران در عرصه دریایی اقدام کرده‌است.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در نخستین روزهای بهار امسال خبر داد که ارتش اسرائیل در دو سال پیش از آن، به دست‌کم ۱۲ فروند کشتی ایران، که عمدتاً حامل نفت بودند، در آب‌های دریای سرخ حمله کرده‌است.

برملا شدن حملات پیاپی اسرائیلی به کشتی‌های ایرانی، نبرد میان این دو حکومت خصم را که در پرده مانده بود، به یک نبرد علنی مبدل کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پیشین ایران، چند روز پیش، فاش کرد که «اسرائیل آدم فرستاد و کشتی نفتکش ایران را منفجر کرد». محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا، نیز این هفته گفت که یکی از حملات یادشده به کشتی‌های ایرانی، از طریق زیردریایی، صورت گرفت.

روزنامه اسرائیلی انگلیسی‌زبان جروزالم پست در آغاز این هفته نوشته بود که در «نبرد پنهان دریایی» اسرائیل و ایران، دست ایران بازتر است و آن کشور از امتیازات بیشتری در قیاس با اسرائیل بهره‌مند است.

به نوشته جروزالم پست، اگر اسرائیل خواهان جلوگیری از حملات مشابه است، باید سیاست جدیدی را در حمایت از کشتی‌هایش در پیش بگیرد.

ایران تأکید کرده که مسئولیتی در رویداد حمله به کشتی «مرسر استریت» نداشته‌است. شمار زیادی از مقامات ارشد نظامی و سیاسی ایران همچنین اخبار منتشره در رسانه‌های غربی در خصوص سلسله حوادث دریایی در خلیج فارس در روز سه‌شنبه، دوازدهم مرداد، را «کاملاً مشکوک» و «مقدمه‌چینی صهیونیستی» علیه ایران برای آغاز یک «ماجراجویی خطرناک» نامیده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ارشدترین مقام نظامی ایران است که روز چهارشنبه در سخنانی در تهران، نسبت به «جریان‌سازی اخیر رسانه‌ای دشمنان» هشدار اکید داد و گفت «به آن‌ها اخطار می‌دهیم که از گذشته درس بگیرند و بدانند که پاسخ‌های مخرب ما، ویرانگر و پشیمان‌کننده است».

در این میان، برخی نظامیان اسرائیل در مصاحبه با رسانه‌های کشورشان احتمال داده‌اند که شلیک سه خمپاره از خاک لبنان به سوی شمال اسرائیل در بامداد روز چهارشنبه، یک واکنش احتمالی به درخواست ایران بوده که از سوی حزب‌الله انجام شده‌است.

شلیک خمپاره‌ها که به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، دو قبضه آن به شمال این کشور اصابت کرد، تلفات یا خسارتی نداشته اما ارتش اسرائیل در واکنش به آن، بخش «الخیام» در خاک لبنان را توپ‌باران کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy