Sunday, Aug 8, 2021

صفحه نخست » آرزوی مرگ برای مسئولان کشور در جشن مستقل سینمای مستند ایران

masoulin_080821.jpgایران وایر - دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران بهترین‌های خود را انتخاب کرد. در این مراسم «بکتاش آبتین»، مستندساز زندانی در زندان اوین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند را به صورت مشترک با «مهدی زمانپور کیاسری» دریافت کردند. تندیس بهترین موسیقی فیلم هم به «ستار اورکی» به خاطر موسیقی متن مستند «ایساتیس» تعلق گرفت.

ستار اورکی هنگام دریافت جایزه‌ خود در اعتراض به کشتار و بازداشت مردم خوزستان در اعتراضات اخیر این استان گفت: «مرگ بر آن دسته از مسئولین بی‌لیاقتی که مملکت ما را به این روز کشاندند. امیدوارم این تیرهایی که به سینه‌های جوان‌های ما نشانه می‌گیرند و فرو می‌کنند، به زودی این سرنیزه‌ها نصیب خودشان شود. این جوان‌هایی که فقط دنبال آب و نان و بیکاری هستند، باید این شکلی کشته شوند؟ در نهایت فقط ایران می‌ماند و ایرانی. من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به خوزستان عزیز.»

دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند شامگاه جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این مراسم تندیس بهترین کارگردانی به «محسن ظریفی‌پور» به خاطر مستند «لالایی‌های ابوحمیظه» رسید و تندیس بهترین تهیه‌کننده هم به «هادی آفریده» به خاطر ساخت مستند «کاریز، قصه آب» اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند، به صورت مشترک به «مهدی زمانپور کیاسری» و «بکتاش آبتین» به خاطر فیلم‌های «کل فاطمه» و «موریانه‌ای با دندان‌های شیری» تعلق گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بکتاش آبتین به دلیل اینکه در حال حاضر در زندان اوین محبوس است، نتوانست در این مراسم حاضر شود. این مستندساز و مترجم، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «انتشار نشریه غیرقانونی» به تحمل ۶ سال زندان محکوم شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی، مصادیق اتهام‌های بکتاش آبتین را عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده‌ کردن کتاب پژوهشی در باره‌ تاریخ ۵۰ ساله‌ کانون، حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای و شرکت در مراسم سالانه یادبود ‌«احمد شاملو» ذکر کرده بود.

دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران پیش از این قرار بود، سال ۱۳۹۹ برگزار شود؛ اما به دلیل همه‌گیری کرونا به مرداد سال ۱۴۰۰ منتقل شد. در این مراسم آیین بزرگداشت «حمیدرضا احمدی لاری» و «سام کلانتری» نیز برگزار و از سال‌ها تلاش و فعالیت این هنرمندان در سینمای ایران تقدیر به عمل آمد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy