Sunday, Aug 8, 2021

صفحه نخست » رکورد مرگ در ایران؛ بیمارستان‌ها پر شدند

morge_080821.jpgبی بی سی - آمار امروز وزارت بهداشت از شمار جان باختگان در اثر بیماری کرونا رکورد تازه ای را ثبت کرد، در همین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران گفت که ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و بیمارستان‌ها در سراسر ایران به شدت با مشکل رو به رو هستند.

وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه ۱۷ مرداد ماه از مرگ ۵۴۲ نفر در اثر بیماری کرونا و شناسایی ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته خبر داد.

این آمار بالاترین آمار روزانه کروناست که اعلام شده است؛ تا پیش از این بالاترین آمار رسمی روزانه مربوط به ششم اردیبهشت امسال با رقم ۴۹۶ مورد فوت در یک روز بوده است. هفته گذشته رکورد ابتلا به کرونا در ایران شکسته شده بود.

آمار اعلام شده امروز نسبت به دیروز هم چهل درصد افزایش داشته است. وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۱۶ مرداد از مرگ ۳۸۷ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی ۲۶ هزار و ۴۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ خبر داد.

بررسی بی‌بی‌سی فارسی و اظهارنظرهای رسمی و نیمه‌رسمی حاکی از این هستند که آمار واقعی دست‌کم دو تا سه برابر آمار رسمی است.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اما گزارش‌ها حاکی از این است که محدودیت‌های ویژه شهرهای وضعیت قرمز به درستی اجرا نمی‌شود و تعداد کمی از مردم فاصله‌گیری اجتماعی و سایر پروتکل‌های مقابله با کرونا را رعایت می‌کنند.

افزایش شمار مبتلایان که به تازگی شناسایی و تحت درمان قرار دارند، همزمان با نزدیک شدن به شروع ماه محرم که تجمعات مذهبی متعددی در ایران برگزار می‌شود، بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

منتقدان با اشاره به تجمعاتی که در اعیاد مذهبی که هفته های گذشته، از جمله عید قربان و عید غدیر، برگزار شده بود، بخشی از افزایش آمار را به این تجمعات نسبت دادند.

دیروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران در اولین جلسه خود در ستاد ملی مقابله با کرونا "ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای نهایی کردن طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا"را تعیین کرد. مشخص نیست که "تحول مقابله با کرونا" به چه شکلی خواهد بود.

او گفت "که در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد."

در راهرو و حیاط بیمارستان‌ها هم تخت گذاشته شده است

همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران هشدار داد که ظرفیت بیمارستان‎های سراسر ایران پر شده است " به طوری که از هر گوشه‌ای از بیمارستان که بتوانند استفاده کرده و تخت می‌گذارند؛ حتی در راهرو و حیاط بیمارستان‌ها هم تخت گذاشته شده است."

آقای سامه یح به خبرگزاری ایسنا گفت که هم بیمارستان‌های دولتی و هم بیمارستان‌های خصوصی چند برابر ظرفیت‌شان پذیرش کردند.

او هشدار داد که سویه دلتا "بسیار بسیار خطرناک‌تر" از سویه‌های دیگر کرونا است و افزود که مردم اگر مبتلا شوند در صورت مراجعه به بیمارستان احتمال عدم پذیرش آنها به دلیل پر بودن ظرفیت بیمارستان وجود ندارد و ممکن است به مرگ افراد منجر شود.

او با ابراز تاسف از اینکه مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند، از آنها خواست که به خاطر سلامت خودشان و کادر درمان که "به شدت خسته است" پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که عکس‌های جلسه علنی مجلس ایران در روز یکشنبه ۱۷ مرداد حاکی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گیری اجتماعی بین نمایندگان و خبرنگاران حاضر در این جلسه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy