Sunday, Aug 8, 2021

صفحه نخست » نور نیوز: بریتانیا در پیغامی اعلام کرده که قصد اقدام نظامی علیه ایران ندارد

farda8-1.jpgرادیو فردا - وبسایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه گزارش داد که دولت بریتانیا در پیغامی که با واسطه برای تهران فرستاده است، با اشاره به حادثه حمله به کشتی «مرسر استریت» تاکید کرده که «قصد درگیری و اقدام نظامی علیه ایران ندارد».

این گزارش به نقل از «یک منبع مطلع» می‌گوید که بریتانیا در پیام خود عنوان کرده «تلاش خواهد کرد که از مسیر اقدامات دیپلماتیک و ائتلاف سازی علیه ایران موضوع را پیگیری کند».

گزارش نور نیوز مشخص نکرده که واسطه این پیغام چه کشوری بوده و افزوده که در پیغام مورد اشاره تصریح شده موضع واشینگتن و لندن درباره این موضوع مشترک است.

از مطلب نور نیوز برمی‌آید که بریتانیا در پیغام خود مسئله اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران را نیز منتفی دانسته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این وبسایت نوشته است: «موضع لندن نشان می دهد که دولت این کشور به خوبی می داند که جمهوری اسلامی ایران به هر گونه اقدام خصمانه از سوی هر کشوری به صورت متناسب پاسخ خواهد داد و تحت هیچ شرایطی از منافع خود چشم پوشی نمی‌کند.»

کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت، رخدادی که در جریان آن کاپیتان و یک شهروند بریتاینا و یک شهروند رومانی کشته شدند.

بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌ و مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده‌اند.

این کشورها همچنین تاکید داشته‌اند که اقدام جمهوری اسلامی را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و همین امر شائبه اقدام نظامی علیه منافع ایران را تقویت کرده است، اما نور نیوز در گزارش خود این احتمال را منتفی دانسته است.

ایران هر گونه دخالت در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرده و اسرائیل را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانسته است. تهران می‌گوید که اسرائیل به ۱۲ نفتکش ایرانی در آبراه‌های بین المللی حمله کرده و بریتانیا و ایالات متحده واکنشی نشان نداده‌اند.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفته است، پهپادهایی که به کشتی مرسر استریت حمله کرده‌اند،از سیستمی بهره می‌بردند که در پهپاد شاهد ۱۳۶ بکار رفته است و این نوع پهپاد تنها در ایران ساخته می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy