Thursday, Aug 12, 2021

صفحه نخست » شبیه‌سازی عکس تاریخی چرچیل، روزولت و استالین در تهران جنجالی شد

رادیو فردا - انتشار عکس مشترک سفیر روسیه و بریتانیا برای یادآوری کنفرانس تهران در سال ١٣٢٢ واکنش‌های گسترده‌ای در ایران به دنبال داشته است و رئیس مجلس هم خواستار عذرخواهی این دو سفیر شده است.

55554.jpgسفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با انتشار عکسی به یادگاری از نشست سران شوروی، آمریکا و بریتانیا در تهران در جریان جنگ جهانی اول نوشت٬ ملاقات لوان جاگاریان٬ سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران سایمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد.

این عکس به یادگاری کنفرانس تهران در دوران اشغال ایران توسط نیروهای متفقین در سال ۱۳۲۲گرفته شده است. کنفرانس تهران نشستی محرمانه در سفارت شوروی در تهران بود که از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳، ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ خورشیدی، با حضور جوزف استالین، وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت رهبران اتحاد شوروی، بریتانیا و آمریکا برگزار شد و به توافق گشایش جبهه دوم در غرب اروپا انجامید.

اما این عکس واکنش‌ بسیاری از مقامات فعلی و قبلی جمهوری اسلامی را در پی داشت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود.»

رئیس مجلس اضافه کرده است: «هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

در حالی محمد باقر قالیباف خواستار عذرخواهی سفیر روسیه شده است که برخی گفته بودند که پیش از این سفیر روسیه در تهران با فراهم کردن زمینه دیدار رئیس مجلس با ولادیمیر پوتین، مخالفت کرده بود.

سفر محمدباقر قالیباف، به مسکو در بهمن سال گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین خبرساز شد.

ابتدا اعلام شده بود که این دیدار با رعایت پروتکل‌های خاص کرونا انجام خواهد شد و رئیس مجلس پیام رهبر جمهوری اسلامی را به ولادیمیر پوتین تحویل خواهد داد. اما در نهایت این دیدار انجام نشد.

سید یاسر جبرائیلی، از چهره‌های اصولگر نزدیک به نهادهای زیر مجموعه رهبر جمهور اسلامی نیز در توییتی از روسیه به عنوان «شریک راهبردی جمهوری اسلامی» یاد کرده و از مسکو خواسته است تا لوان جاگاریان را تنبیه کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی نیز با اشاره به عکس سفیران روسیه و بریتانیا نوشت: «امروز تصویری بسیار نابجا را دیدم. لازم است که به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه در دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده‌اند، از جمله در جریان مذاکرات برجام، که سرنوشت آنها دست سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی نیست.»

جنجال بر سر این عکس تنها یک روز پس از آغاز کار سفیر جدید بریتانیا در ایران رقم خورد. سایمون شرکلیف روز گذشته با انتشار توییتی آغاز کار خود در تهران را به عنوان سفیر بریتانیا اعلام کرد. او ابراز امیدواری کرده بود که روابط دو کشور بهبود پیدا کند.

نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم در سوم شهریورماه ۱۳۲۰ به رغم اعلام بی طرف ایران وارد خاک این کشور شدند و آن را اشغال کردند. نیروهای متفقین رضا شاه، پادشاه ایران را برکنار و تبعید کردند.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy