Tuesday, Aug 17, 2021

صفحه نخست » مافیای داروی ایران اجازه واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا را می‌دهد؟ محمدرضا محبوب فر

MohammadReza_Mahboubfar.jpgسازمان غذا و داروی ایران سرانجام پس از کشتار وسیعی که درپی ممنوعیت ورود واکسن‌های معتبر خارجی به کشور به راه افتاده است اعلام کرد منعی برای واردات واکسن فایزر و مدرنا وجود ندارد. محمدرضا شانه ساز، رییس این سازمان با عقب نشینی آشکار از حکم حکومتی ممنوعیت ورود واکسن به ایران گفته چند صد میلیون واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد اما این سازمان مجوز تهیه واکسن‌های فایزر و مدرنا از منابع معتبر را صادر کرده است.

در کشورهای دنیا به زبان‌های مختلف مردم را تشویق به تزریق واکسن فایزر و مدرنا می‌کنند اما در ایران واکسن‌های دسته چندم خارجی وارد کرده‌اند و مردم هم موش‌های آزمایشگاهی دیگر کشورها شده‌اند. درحال حاضر مردم به دلیل اینکه گرفتار کرونا هستند، ترس وجودشان را فرا گرفته است و حاضر هم نیستند پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ بنابراین تا ارمنستان، ترکیه و کردستان عراق می‌روند تا واکسن تزریق کنند. در این میان، سودجویان و کلاهبردارانی هستند که از این ترس مردم سوء استفاده می‌کنند و به جای ژل و ماده اصلی واکسن، از آب مقطر یا مواد مخدر یا مواد سمی برای پر کردن ویال‌ها و شیشه‌های خالی واکسن استفاده می‌کنند و نسبت به توزیع ویال ‌های تقلبی در بازار با برچسب واکسن‌های معتبر اقدام می‌کنند. مردم نیز از ترس جانشان این واکسن‌ها را خریداری و تزریق می‌کنند. در تأیید این ادعا، سرهنگ پیام کاویانی، رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ روز گذشته اعلام کرد یک باند چهار نفره فروش و تزریق واکسن تقلبی کرونا در تهران و کرج بازداشت شده‌اند. او گفت یکی از هم ‌دستان این گروه در کرج با جدا کردن پوکه ‌های واکسن از پسماندهای بیمارستانی و پر کردن آن با مواد تقلبی، واکسن کرونا می‌فروخت. سرهنگ کاویانی مدعی شده ۳ هزار نفر در تهران واکسن آسترازنکای قلابی زده‌اند. البته پیش بینی می‌شد که با ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران، واردات قاچاق چنین واکسن هایی از منابع نامشخص خارجی و تهیه تقلبی آن‌ها در داخل کشور سرانجام به صورت بحران در سلامت عمومی جامعه و کلاهبرداری سر باز کند.
اتفاقی که در ایران در جریان است پاندمی نیست، بلکه قتل عام مردم به دست یک قاتل زنجیره‌ای به اسم ویروس کرونا است که در همه جا حضور دارد. ناکارآمدی دولتی و بی تفاوتی جامعه نسبت به دستورات و پروتکل‌های بهداشتی، این روزها قاتل زنجیره‌ای را گستاخ تر و جسورتر کرده است. با ادامه وضعیت نابسامان مدیریت بحران کرونا در ایران، معضلات بیماران یکی پس از دیگری از کمبود سرم و دارو و واکسن گرفته تا اشباع تخت ‌های بیمارستانی آشکار شده است. وقتی سرم تزریقی و دارو برای بیماران نایاب می‌شود و چنین اقلام دارویی و درمانی بیماران کرونا حتی در داروخانه‌های غیربیمارستانی توزیع نمی‌شود و تازه داروخانه‌های بیمارستانی نیز آن‌ها را سهمیه بندی و جیره بندی می‌کنند باید انتظار می‌رفت که سلامت عمومی بازیچه دست سودجویان و کلاهبردان گردد. امروز کشور با پدیده‌ای مواجه است که سودجویان و کلاهبرداران دارو و واکسن بر سر چهارراه‌ها و سر در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها قرار گرفته‌اند و تبلیغ واکسن کرونا می‌کنند. حتی مشتریان خود را در برابر سبد متنوع واکسن‌ها قرار می‌دهند و با وعده واکسیناسیون دو نوبته و سه نوبته همراه با آماده بودن مکان تزریق و ارائه کارت واکسیناسیون، مبالغی از ۳ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان از مردم برای تزریق واکسن‌های معتبر طلب می‌کنند.
در حالی که در برخی کشورها سیاست‌‌های تشویقی برای افزایش تمایل به واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفته است، ایران در نتیجه ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر با بحران کمبود واکسن و توزیع ویال ‌های تقلبی خطرناک دست و پنجه نرم می‌کند. تنها وعده‌ هایی که در وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا تاکنون محقق شده است، وعده‌های مقامات سلامت کشور درخصوص افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌های کرونایی روزانه در کشور بوده است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا البته می‌گوید پیش ‌بینی چنین شرایط پیچیده‌‌ای را این ستاد نداشته است. در صورتیکه این همه ابتلا به کرونا در کشور با رویه‌های موجود قابل پیش بینی بوده است!
بیش از ۲۰۰ فوتی کرونایی در تهران و نزدیک به ۷۰۰ فوتی در سطح کشور تنها بخشی از واقعیت موجود است. این آمار بسان نوک کوه یخ می‌ماند. رعایت پروتکل ‌ها در کشور کمتر از ۳۰ درصد است. بخشی از کاهش محسوس پروتکل‌ها به دلیل خستگی و کلافه شدن مردم و بخشی نیز به علت دلخوشی مردم به واکسن‌های تزریق شده در کشور بوده است. کاهش رعایت پروتکل هایی بهداشتی از سوی مردم به واسطه عدم ابتلا به کرونا در اثر تزریق واکسن در صورتی است که این روزها خود مقامات سلامت و پلیس ایران بارها اعلام کرده‌اند که بخشی از واکسن‌های تزریقی به مردم آب مقطر و داروهای شل کننده عضلات بوده است. و اما بخشی از مردم ایران هم به ویژه جوانان و اقشاری بوده‌اند که تاکنون مشمول دریافت واکسن در داخل کشور نشده و در سفر به کشورهای خارجی، واکسن تقلبی و بی اثر دریافت کرده‌اند یا در بازار سیاه و شبکه قاچاق واکسن که توسط کلاهبرداران و سودجویان به راه افتاده و مدیریت می‌شود، نسبت به دریافت واکسن اقدام نموده‌اند.
پیش از جهش‌های اخیر ویروس اعلام می‌شد که مردم دنیا اندکی پس از دریافت نوبت دوم واکسن‌های معتبر و اثرگذار کرونا ماسک را بردارند و به زندگی عادی بازگردند. این قانون البته مشمول کشور ایران نیز بود، ضمن اینکه پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت معتقد بودند که به دلیل واردات واکسن‌های چینی و روسی به کشور و تزریق این واکسن‌ها و همچنین تولید و استفاده واکسن‌های ایرانی تحت لیسانس این کشورها حتی پس از نوبت تزریق دوم نیز باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها احتیاط کرد. اما پس از جهش‌های جدید ویروس، بسیاری از شرکت‌های واکسن سازی معتبر دنیا ساخت واکسن به روز شده و نسخه جدید کرونا را آغار کردند و برای جلوگیری از ابتلا و مرگ و میر ویروس‌های جدید، تزریق نوبت سوم و یادآور واکسن را ضروری دانسته‌اند. اما در ایران چه باید کرد وقتی واکسن معتبر وجود ندارد یا واکسن‌های فعلی نیز یا با کمبود مواجه هستند یا ایمنی زایی آن‌ها پایین است؟ راهکار پیشنهادی بازگشت به پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه است. مردم باید خود رعایت کنند و به ویژه در تجمعات مناسبتی و دورهمی‌های این روزها به اسم عزاداری حتی در فضای باز نیز شرکت نکنند. جامعه باید به نقطه مطلوبی نائل گردد که رعایت ۳۰ درصدی پروتکل‌ها به ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. تنها از این طریق می‌توان زنجیره انتقال بیماری را قطع و کرونا دلتا را پشت سر گذاشت. البته کشور ایران وضعیتی را پیدا کرده است که نه حکومت و نه مردم حرف یکدیگر را قبول ندارند و اقناع سازی عمومی برای رعایت دستورات و پروتکل‌های بهداشتی، دشوار گشته است. بنابراین باید به دنبال راه حل دیگری بود.
و اما راه حل گذر از شرایط فعلی اینکه: متأسفانه حول محور کرونا یک کاسبی شکل گرفته است. مافیای دارو و تجهیزات پزشکی این روزها ماه عسل خود را می‌گذراند و ترجیح می‌دهد به جای ورود واکسن‌های معتبر خارجی به کشور، داروهای نامشخص و نامعلوم را به کشور وارد کند. رواج قاچاق واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور و راه افتادن بازار سیاه واکسن‌های تقلبی نیز از دیگر دستاوردهای مافیای دارو و درمان است. بیشتر از نیمی از مرگ‌های بیماران کرونایی در ایران به علت عوارض داروهای تجویزی و واکسن‌های تزریقی بی اثر و نامعتبر و نه خود بیماری کرونا اتفاق می‌افتد. پس از تبدیل شدن جریان بحران کرونا در ایران به «کشتار جمعی» و «جنایت» و درپی آن شکل گیری پویش هایی مثل #مافیای_واکسن و #واکسن_کجاست و #واکسن_وارد_کنید و #فایزر_حق_مسلم_مردم و #جامعه_جهانی_کمک_کمک در فضای مجازی، سرانجام سازمان غذا و دارو پذیرفت که واکسن‌های مورد تقاضای مردم را به کشور وارد کند. بنابراین دیگر تعلل و سکوت «مقامات سلامت ایران» و «مدیریت بیماری کرونا» در برابر وضعیت فعلی که به زودی پیک پنجم بیماری تمام نشده، پیک ششم بیماری فرا می‌رسد و تعداد روزانه مرگ‌های کرونایی به بیش از ۱۵۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۱۰۰ هزار نفر بالغ خواهد شد، جایز نیست و باید به وعده‌ها درخصوص واردات واکسن‌های خارجی معتبر بدون فوت وقت عمل نمود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy