Friday, Aug 20, 2021

صفحه نخست » نتانیاهو: اسراییل نباید برای حفظ امنیت خود روی امریکا حساب کند

720C67C8-3DAA-43EA-953B-75AF19C926BE.jpegالعربیه فارسی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل و رهبر مخالفان دولت فعلی، با نظر به فروپاشی دولت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی، هشدار داد که اسرائیل نباید برای حفظ امنیت خود، به‌ویژه در برابر برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران، روی آمریکا حساب کند.
به گزارش «جروزالم پست»، نتانیاهو، چهارشنبه، 18 آگوست 2021، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «جان کری [وزیرخارجه وقت آمریکا] در سال 2013 مرا به سفری محرمانه به افغانستان دعوت کرد تا به من نشان بدهد چگونه ایالات متحده یک نیروی نظامی محلی ایجاد کرده که می‌تواند به تنهایی در برابر تروریسم ایستادگی کند.»

نخست وزیر سابق اسرائیل گفت که وی، ضمن رد مودبانه دعوت وزیر خارجه آمریکا، به او هشدار داد که دولت افغانستان تنها با اتکا بر حضور نظامی آمریکا در این کشور است که سرِ پاست، و با خروج آمریکا از افغاستان فرو خواهید پاشید.
نتانیاهو تاکید کرد: «متأسفانه این همان چیزی است که اکنون در حال رخ دادن است: یک رژیم اسلام‌گرای افراطی افغانستان را فتح کرده، و آن را به مرکز رشد تروریسم تبدیل خواهد کرد و جهان را به خطر خواهد انداخت.»
با نظر به تجربه افغانستان، نتانیاهو هشدار داد که جامعه بین‌الملل از اسرائیل در برابر «تهدید هسته‌ای ایران» محافظت نخواهد کرد. وی تاکید کرد که اگر به هوای مخالفت جدی خودش با توافق هسته‌ای 2015 با حکومت ایران موسوم به «برجام» و تلاش‌های وی در ترغیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، برای ترک آن نبود، رژیم ایران تا بحال به بمب اتم دست پیدا کرده بود.
او همچنین گلایه کرد که نفتالی بنت نخست وزیر، و یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران سکوت کرده‌اند، چرا که «آنها آنچه را که رهبران کشورهای دیگر می‌خواهند انجام می‌دهند.»
به گفته نتانیاهو: «نتیجه واضح است: دکترین درست آنی بود که من در هنگام رهبری کشور پیش گرفتم؛ که ما نباید برای حفظ امنیت خود روی دیگران حساب کنیم. برای حفاظت از خود در برابر هرگونه تهدیدی، ما باید دست روی زانوی خودمان بگذاریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy