Wednesday, Aug 25, 2021

صفحه نخست » اظهارنظر تازه‌ی رئیس سازمان زندان‌ها درباره تصاویر اوین

ensaf25.jpgرئیس سازمان زندان‌ها در توییتی نوشت: پرسنل بی تفاوتِ سازمان در فیلم های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند.

به‌گزارش انصاف نیوز، محمدمهدی حاج‌محمدی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

«‏پرسنل بی تفاوتِ سازمان در فیلم های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند. پرونده هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد.

در سال گذشته، برخورد با تخلفاتی که منتهی به خاتمه خدمت پرسنل خاطی سازمان شد، رشد ۳۰ درصدی داشته است».

***

دویچه وله - پس‌لرزه‌های هک شدن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین و انتشار فیلم‌هایی که از شرایط وخیم زندان و بدرفتاری با زندانیان حکایت می‌کنند ادامه دارد.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه سوم شهریور در پاسخ به تذکر شفاهی یکی از نمایندگان گفت: «کمیسیون اصل ۹۰ با کمک دادستانی کل موضوع اوین را دنبال می‌کند و اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.»

یک گروه سایبری که خود را "عدالت علی" معرفی می‌کند به تازگی از هک کردن دوربین‌های مداربسته زندان اوین خبر داد و ویدئوهایی منتشر کرد که در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب گستدره‌ای داشته و انتقادهای زیادی را متوجه مسئولان این زندان کرده است.

تصویرهای لو رفته که شرایط نامناسب نگهداری زندانیان و ضرب و شتم آنها توسط ماموران امنیتی و نگهبانان زندان را نشان می‌دهند با واکنش نهادهای حقوق بشری بین‌المللی نیز روبرو شده است.

محمود صادقی، نماینده دوره قبلی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای پیشنهاد "تشکیل یک هیئت دائمی برای نظارت بر زندان‌ها متشکل از سه قوه" را مطرح کرده و گفته او طرحی برای شکل‌گیری چنین هیئتی به مجلس دهم هم ارائه کرده که به خاطر کمبود وقت بررسی نشد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

آینده مبهم یک پیشنهاد

صادقی پیشنهاد دوم خود را این گونه بیان کرده است: «انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه و الحاق آن به قوۀ مجریه، با توجه به اینکه اداره زندان‌ها امری قضایی نیست و ماهیت اجرایی دارد و ضمنا امکان نظارت مجلس بر آن را فراهم می‌سازد. در این مورد نیز در مجلس دهم طرحی تدوین و به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.»

به نظر می‌رسد این نماینده مجلس دهم که صلاحیتش برای رقابت‌های انتخاباتی دوره یازدهم تائید نشده، در ارائه پیشنهاد خود به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی کم‌توجهی کرده است.

قوه قضائیه یک نهاد حاکمیتی است که رئیس آن را رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای منصوب می‌کند. جدا کردن یک سازمان از این قوه و الحاق آن به دستگاه اجرایی فقط با تائید شخص خامنه‌ای ممکن است و درصورت تصویب در مجلس نیز به احتمال زیاد مورد تائید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد.

عذرخواهی از رهبر و زندان‌بانان

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها دوم شهریور در یک پیام توئیتری با اشاره به تصویرهای منتشر شده از دوربین‌های زندان اوین "مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول" را پذیرفته و متعهد شده برای "عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی" تلاش کند.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه نوشت: «از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواهم.»

به عبارت دیگر این مقام قوه قضائیه فیلم‌های منتشر شده از رفتار خشونت‌بار و شنیع با زندانیان را دلیلی برای عذرخواهی از قربانیان ندانسته است.

با این همه محمود صادقی در نامه به رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرده فاش شدن فیلم‌های بدرفتاری با زندانیان در اوین "موجب شود که ضمن رسیدگی به موضوع و مجازات مأموران و مسئولان متخلف و اعاده حقوق زندانیان، حل ریشه‌ای و ساختاری آن مورد اهتمام جنابعالی قرار گیرد".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy