Friday, Aug 27, 2021

صفحه نخست » اولویت اول وزیر امور خارجۀ جدید ایران

fr27.jpgوزیر امور خارجۀ ایران: همسایگان و آسیا اولویت اول من است؛ دیدار با وزیر امور خارجۀ پاکستان و گفتگو با لاوروف دربارۀ برجام

رادیو بین المللی فرانسه - حسین امیرعبداللهیان که به تازگی با اخذ رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر امور خارجۀ ایران منصوب شده است، دربارۀ برنامه های دولت ابراهیم رئیسی در عرصۀ سیاست خارجی، طی اظهاراتی کلی گفت: «به عنوان نماینده ایران در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل، مصمم بر پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مبتنی بر احترام متقابل و نیز توسعه روابط با همه بخش‌های جهان و تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین الملل هستم».

وی همچنین در حساب کاربری خود در توییتر، به زبان انگلیسی و عربی، تأکید کرد که «همسایگان و آسیا اولویت اول می‌باشند».

به نظر می رسد که اشارۀ کلی وزیر امور خارجۀ ایران به اولویت بخشی به روابط با همسایگان و آسیا، به معنی چرخش سیاست خارجی تهران به سوی روسیه و چین و نیز نحکیم حضور ایران در عراق و سوریه باشد.

امیرعبداللهیان در کتاب خود به نام «نا کارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی»، بارها بر جنبۀ راهبردی رابطۀ ایران با دولت‌های چین و روسیه تاکید کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از آنجا که وی اولویت سیاست خارجی دولت جدید را کشورهای منطقه، همسایگان آسیای مرکزی، ترکیه، روسیه و به یقین چین به عنوان شریک راهبردی دولت ایران دانسته است، به نظر می رسد که او به رغم حضور در مذاکرات آتی احیای برجام، این مذاکرات را از اولویت‌های اصلی کشور نمی‌داند.

گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه و امیرعبداللهیان دربارۀ برجام

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر جدید امور خارجه ایران خواستار از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، شد. در بیانیه وزارت امور خارجۀ روسیه تصریح شده است که طرف ایرانی با این پیام با «جدیت»برخورد کرد.

سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان همچنین «گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی» را مورد تاکید قرار دادند و در خصوص اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند».

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اولین مقام خارجی بود که انتصاب حسین امیر عبداللهیان به مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی را تبریک گفت. او در یک پیام تبریک به حسین امیرعبداللهیان، به سوابق او در تحکیم «همکاری چندبعدی» مسکو و تهران اشاره کرده است.

او در پیامی کتبی و تمجیدآمیز نوشته است: «می‌دانم که شما طرفدار پیگیر تحکیم همکاری چند بعدی روسیه و ایران هستید. طی حضور شما هم در مقام معاون وزیر خارجه و هم در سمت دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به این امر همه گونه مساعدت می‌نمودید». لاورف افزوده است که روی همکاری مشترک و تنگاتنگ دو کشور در راستای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی حساب می‌کند.

پیش از این محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ دولت حسن روحانی، در فایل صوتی جنجالی، از دخالت‌های روسیه در تصمیم‌گیری‌های وزارت خارجه ایران گلایه کرده بود. در بخش دیگری از این فایل، ظریف به نقش بازدارنده روس‌ها در مذاکرات برجام اشاره کرده و گفته بود: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نگیرد.»

سفر وزیر امور خارجۀ پاکستان به تهران و گفتگو با مقامات ایران دربارۀ وضعیت افغانستان

حسین امیرعبداللهیان همچنین در آستانه سفر به عراق برای شرکت در کنفرانس منطقه ای بغداد، بعدازظهر پنجشنبه در نخستین روز کاری خود در مقام وزیر امورخارجه، میزبان شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در تهران بود.

بنا به گزارش رسانه های ایران، تحولات منطقه، بحران افغانستان و حمایت از صلح و ثبات در این کشور از طریق تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها، محور اصلی گفتگوی وزیر امور خارجۀ پاکستان با مقامات ایرانی بوده است. وزرای امور خارجۀ ایران و پاکستان همچنین پیرامون تقویت مناسبات تهران و اسلام آباد تبادل نظر کرده اند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز در دیدار با وزیر امور خارجۀ پاکستان، خواستار همکاری منطقه ای به خصوص میان دو کشور برای تقویت امنیت و آرامش در افغانستان شد.

رئیسی در این زمینه اظهار داشت: «حضور آمریکا و بیگانگان در منطقه نه تنها امنیت ساز نیست بلکه خودشان مشکل‌زا هستند و کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان با همکاری یکدیگر می‌توانند زمینه تعامل اقوام و گروه‌های فعال در افغانستان را برای ایجاد امنیت و آرامش در این کشور فراهم کنند تا آنها بتوانند سرنوشت خودشان را رقم بزنند».

همچنین حسین امیرعبداللهیان در جریان این دیدار، در واکنش به پیشنهاد طرف پاکستانی برای برگزاری نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه، آمادگی ایران برای برگزاری این نشست در روزهای آینده در تهران را اعلام کرد.

وزرای امور خارجه ایران و پاکستان همچنین در خصوص توسعه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه ایجاد دو مرز جدید و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک گفتگو کردند. حسین امیر عبداللهیان در این دیدار، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازهای انرژی در پاکستان به ویژه گاز، برق و مصنوعات صنعتی و متقابلا تامین نیازهای اقتصادی ایران از تولیدات پاکستانی را مورد تاکید قرار داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy