Monday, Aug 30, 2021

صفحه نخست » بیانیه ۵۷۵ فعال ایرانی: عواقب فرمان غیرعلمی و سیاسی خامنه‌ای گریبان همه مردم را گرفته است

byanieh_083021.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ۵۷۵ نفر از فعالان صنفی معلمان، فعالان دانشجویی، مدنی و سیاسی با امضای یک بیانیه، حمایت خود را از وکلا و فعالان بازداشت‌شده اعلام کردند و نوشتند: «مهم‌ترین علت افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان در ایران در دو- سه ماه اخیر عدم واکسیناسیون همگانی و به موقع در کشور است.»

این فعالان همچنین برای عدم واکسیناسیون همگانی و به موقع دو علت را برشمردند که «یکی تاکید نابجا و ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن در کشور حتی بیش از نیاز مصرف داخلی و دیگری صدور فرمان ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبر، اطاعت وزیر بهداشت و حمایت ۲۰۰ نماینده مجلس از این فرمان و به دنبال آن دو نامه *منتسب* به ۲۵۰۰ پزشک و بیش از ۱۰هزار پرستار و کادر درمان در تایید نظر رهبر بود.»

در این بیانیه آمده است: فرمان نادرست، غیر کارشناسانه، غیر علمی و سیاسی علی خامنه‌ای «امروز گریبان همه مردم را گرفته است».

این فعالان تاکید کردند: «رسیدگی قضایی به تخلفات کسانی که به هر نحو در عدم مقابله صحیح و اصولی با این بیماری از ابتدا تا امروز نقش داشته‌اند ضرورت دارد. زیرا تداوم روند مدیریت غیر علمی با غلبه رویکرد سیاسی در مواجهه با این بیماری می‌تواند فجایعی بیشتر و بزرگتر از آنچه تا امروز رخ‌ داده است را رقم بزند.»

آنان با این حال اضافه کردند: «اما به دلیل فقدان یک دستگاه قضایی مستقل شاید امید چندانی به انجام این کار از سوی دستگاه قضایی و ورود مدعی‌العموم به پرونده نباشد. ولی با این وجود شکایت از همه مسئولانی که در این موضوع هر یک به نحوی نقش داشته‌اند حق یکایک خانواده‌ها و افراد آسیب دیده است. هم‌چنین همه مردم بویژه کسانی است که در این زمینه آگاهی و توان بیشتری دارند، موظفند به هر شکل که می‌توانند از خانواده‌های آسیب دیده حمایت کنند.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گروهی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی را روز شنبه در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. جزئیاتی از دلایل بازداشت این افراد اعلام نشده، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، آنان قصد داشتند از علی خامنه‌ای برای نقش داشتن در سوءمدیریت بحران کرونا در ایران شکایت کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در جریان بازداشت، تعدادی از لوازم شخصی این شهروندان از جمله تلفن همراه آنان توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است.

سایت خبری هرانا نام بازداشت شدگان را آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری از وکلای دادگستری و فعالان مدنی معرفی کرد و نوشت کماکان برخی از آنان در زندان هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy