Wednesday, Sep 1, 2021

صفحه نخست » خط و نشان نماینده پرنفوذ مجلس برای تیم مذاکره کننده رئیسی

voa1.jpgکریمی قدوسی بازگشت به برجام را «سیاست رهبری» دانست

صدای آمریکا - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران می گوید آمریکا و اروپا در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران «ماورای متن برجام از ایران مطالبه موضوعاتی کردند که خط قرمزهای جمهوری اسلامی آنجاست.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، جواد کریمی قدوسی روز چهارشنبه ۱۰ شهریور به طور مشخص به این «خط قرمزها» اشاره نکرد اما گفت: «اینکه پیغام بدهند یا اینکه بخواهند در مسائل منطقه وارد مذاکره بشویم اصلا چنین خبری نیست، فقط متن برجام.»

شش دور مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، که پیش از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی صورت گرفت، بی‌نتیجه مانده است. آمریکا از ایران خواسته است به میز مذاکره بازگردد و هشدار داده که فرصت ایران در این زمینه نامحدود نخواهد بود.

بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی نوشت دولت جدید ایران شاید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را تا ماه نوامبر (اواسط پائیز) از سرنگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین «متن مذاکرات» احتمالی آتی را از دیدگاه خود تشریح کرد و گفت: «متن مذاکره متن برجام است، همانی که در برجام آمده نه یک پاراگراف کمتر و یا بیشتر؛ این متن مذاکره است.» او همچنین گفت: «پیام صریح و روشنی که الان داده می‌شود به طرف مقابل این است که دست از زیاده‌خواهی باید بردارید.»

نماینده مشهد «گسترش روابط تجاری، اقتصادی و پولی-بانکی» با کشورهای غربی را منوط به اجرای تعهدات هسته‌ای برجام دانست و گفت: «جمهوری اسلامی هیچ وقت خط قرمزی برای کشورهای غربی قرار نداده است. همان اولی هم که آمریکایی‌ها آمدند، سرمایه‌گذاری‌شان در نفت مورد تایید قرار گرفت اما نیامدند و با مک دونالد می‌خواستند وارد تهران شوند.»

او در پاسخ به این سوال که «در واقع اکنون راه حل مساله را بازگشت به برجام می دانید؟» گف: «این سیاست رهبری است، نه سیاست بنده و آقای رئیسی و وزیر خارجه.»

جواد کریمی قدوسی از جمله نمایندگان اصولگرا و پرنفوذ مجلس است که اظهاراتش در مورد پرونده هسته‌ای ایران و مقامات دولت سابق ایران به ویژه محمد جواد ظریف بارها خبرساز شده است.

پنج سال قبل، کریمی قدوسی به نقل از محمد جواد ظریف اعلام کرد اعتماد او به وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای اشتباه بوده است. اما وزارت امور خارجه ایران سخنان نماینده مشهد را «وارونه و مخدوش» توصیف کرد. قدوسی پیشتر نیز ادعاهای غلطی را درباره دو تابعیتی بودن برخی از مدیران سابق مطرح کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy