Wednesday, Sep 8, 2021

صفحه نخست » مرد جنجال‌برانگیز وزارت بهداشت با صدور حکم "طعنه آمیز" وزیر بهداشت برکنار شد

jahanpour_090721.jpgوزیر بهداشت با صدور حکمی محمد هاشمی را به عنوان سرپرست جدید مرکز اطلاع‌رسانی این وزارت‌خانه معرفی کرد. در این حکم از هاشمی خواسته شده "صادقانه و شفاف" به پاسخگویی بپردازد که می‌تواند کنایه به جهانپور برکنار شده تلقی شود.

انتشار خبر برکناری کیانوش جهانپور از ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با استقبال کم‌سابقه کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، چهارشنبه ۱۷ شهریور با صدور حکمی محمد هاشمی را به عنوان جانشین جهانپور منصوب کرد و پرونده مرد جنجالی این وزارت‌خانه را بست.

از تائید رسمی شیوع کرونا در ایران در روزهای پایانی بهمن ۹۸ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس وقت آن کیانوش جهانپور که همزمان سخنگوی این وزارت‌خانه هم بود، در کانون توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

جنجال‌هایی که جهانپور در این مدت به پا کرد یکی و دو تا نیست اما "پفیوزان تاریخ" خواندن منتقدان سیاست‌های وزارت بهداشت در تامین واکسن مورد نیاز شهروندان، لکه‌ای است که به سادگی از دامن این مدیر ارشد حکومتی پاک نمی‌شود.

شادمانی از برکناری "پفیوز اعظم"

در واکنش‌ها به برکناری جهانپور در فضای مجازی واژه "پفیوز" بسیار زیاد به کار برده شده و کم نیستند کاربرانی که از کنار گذاشتن "پفیوز اعظم" ابراز خوشحالی کرده‌اند.

برخی از کاربران هم می‌گویند کارگزاران جمهوری اسلامی سر و ته یک کرباس هستند و جایگزینی یکی با دیگری تغییری در اصل ناکارآمدی و فساد سیستماتیک در این نظام ایجاد نخواهد کرد.

با این حال حتی در پاسخ به این حرف نیز عده‌ای از این که دیگر مجبور به تحمل کنایه‌ها، بدلحنی‌ها و توهین‌های سرپرست سابق روابط عمومی وزارت بهداشت نیستند رضایت خود را پنهان نمی‌کنند.

نمکی و خستگی "دکتر جهانپور عزیز"

توهین به کسانی که از تعلل در واردات واکسن معتبر و گرانی واکسن تولید داخل انتقاد می‌کردند چنان ولوله‌ای به پا کرد که وزیر پیشین بهداشت، سعید نمکی هم نتوانست آن را نادیده بگیرد؛ گرچه آن را به حساب "خستگی" گذاشت.

نمکی پنجم تیرماه در "آئین رونمایی از واکسن اسپوتنیک تولید مشترک ایران و روسیه" که هنوز هم تولید نشده، با اشاره به برخی انتقادها و واکنش به توهین مدیر زیر دستش گفت: «دکتر جهانپور عزیز به دلیل خسته شدن از برخی از این افراد توییتی زد که من گفتم چرا خود را به دردسر می‌اندازی، برخی‌ها به دنبال این هستند که ما را اذیت کنند و ما وقتی شعر و ادبیات و طنز و هنر را می‌توانیم وارد گفتمان‌مان کنیم، دلیلی ندارد که این واژگان را استفاده کنیم.»

برکناری از سخنگویی وزارت بهداشت

جنجال‌های کیانوش جهانپور نه با "پفیوز" خواندن منتقدان شروع شد و نه با آن خاتمه یافت. یکی از این جنجال‌ها "شوخی تلخ" خواندن آمار و گزارش‌های چین درباره کرونا و در پی آن مناقشه با سفیر پکن در تهران در ماه‌های نخستین پاندمی بود.

او ۱۷ فرورین ۹۹ در یک کنفرانس خبری ویدئویی، چین را به دادن اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا متهم کرد و گفت با گزارش‌های دولت این کشور بسیاری در همه جهان "فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد".

جهانپور در ادامه در یک پیام توئیتری هم این اتهام را تکرار کرد که با واکنش تند سفیر چین در تهران روبرو و سرانجام به کنار گذاشتن او از سخنگویی وزارت بهداشت منجر شد.

با وجود حاشیه‌های فراوان، کیانوش جهانپور تا روز گذشته همچنان سرپرستی روابط عمومی و سخنگویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را بر عهده داشت تا این که محمد هاشمی جانشین او شد.

کنایه وزیر بهداشت به مدیر برکنار شده؟

وزیر بهداشت دولت سیزدهم در حکم انتصاب محمد هاشمی از او خواستار "اتخاذ سیاست واحد در اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به بیماری کرونا و واکسیناسیون" و "پاسخگویی صادقانه و شفاف" شده است.

این توصیه صریح را می‌توان کنایه‌ای به موضع‌گیری‌های یک سال و نیم گذشته جهانپور تلقی کرد که بارها از سوی منتقدان به تنش‌آفرینی و عدم پاسخگویی شفاف متهم شده است.

رئیس برکنار شده مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت زمانی در واکنش به نگرانی یک شهروند درباره عدم تائید واکسن ایرانی کرونا توسط نهادهای معتبر بین‌المللی خطاب به او نوشت: «شما نزن، اجباری نیست.»

جهانپور زمانی نیز با کنایه و تمسخر از ایرانیانی که در ارمنستان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده بودند گفته بود برای تزریق دوز دوم هم به همان جا بروند. او از این اظهارات که هر بار با موجی از واکنش‌های انتقادی در فضای مجازی و رسانه‌ها روبرو شده، کم نداشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy