Friday, Sep 10, 2021

صفحه نخست » شعار در نماز جمعه لواسان در انتقاد از برکناری امام جمعه

bbc10.jpgبی بی سی فارسی - سعید حسینی لواسانی چند روز پیش در توییتر خبر داد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که مسئول امور امامان جمعه در ایران است، او را برکنار کرده است.

آقای لواسانی امروز در جلسه‌ای در کلاب‌هاوس گفت از او انتقاد شده که «امام جمعه نامتعارف» است و به دلیل تفکرش برای ایستادگی در مقابل بی‌عدالتی برکنار شده است. او از امامان جمعه شناخته‌شده در ایران است.

او به صراحت توضیح نداد اما هواداران آقای لواسانی می‌گویند به دلیل «افشاگری» درباره زمین‌خواری در لواسان و انتقاد از ساخت ویلاهای چندهزارمتری در این منطقه کنار گذاشته شده است.

دوره امامت جمعه آقای لواسانی سال گذشته بعد از شش سال تمدید شده بود و او در پایان هفت سال کار برکنار شد؛ در حالی که گفته می‌شود معمولا امامان جمعه برای دوره ده ساله سر کار می‌مانند.

بعد از انتخاب محمدجواد حاج علی اکبری به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که زیر نظر بیت رهبر ایران است، شماری از امامان جمعه تغییر کردند از جمله اولین آنها امام جمعه زاهدان در زمستان ۱۳۹۷ که به شدت از آقای حاج‌علی‌اکبری انتقاد کرد.

آن زمان عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان، گفته بود که تغییرات مطابق نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و زیر نظر دفتر او انجام می‌شود.

امروز سعید لواسانی، امام جمعه لواسان گفت در ظاهر امر به او گفته‌اند سیاست این است که ائمه جمعه را برای مدت طولانی نگه نمی‌دارند و از جمله در تهران زود عوض می‌کنند.

چند منتقد این تغییر به دوره طولانی احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد اشاره کرده و پرسیدند در راستای «جوانگرایی» چرا این افراد تغییر نمی‌کنند.

آقای لواسانی اعتقاد دارد که در اصل به خاطر طرز تفکر متفاوتش با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برکنار شده است.

او توضیح داد که خودش اعتقاد دارد «مخصوصا در بحث عدالتخواهی باید بر اساس ارزش‌های انقلابی‌گری محکم ایستاد» اما به گفته آقای لواسانی شورای ائمه جمعه به ریاست آقای حاج‌علی اکبری «اعتقاد دارد ما نباید به این مسائل ورود داشته باشیم.»

امام جمعه سابق لواسان گفته به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه «بر اساس مصلحت» توصیه کرده که «الان زمان تغییر نیست و باید صبر کرد» اما او برکنار شده است.

او می‌گوید قبلا به خاطر حضورش در توییتر و اشاره به مصادیق [فساد] از او انتقاد شده بود اما این به طور علنی به عنوان دلیل برکناری‌اش اعلام نشده است.

آقای لواسانی دو سال پیش انتقادهای تندی از ویلاسازی و زمین‌خواری در لواسانات مطرح کرد.

سعید حسینی لواسانی در مصاحبه‌ای در شبکه افق تلویزیون ایران گفت: «من در یکی دو سال گذشته تحفظ داشته و تلاش می‌کردم تا در پشت پرده با مسئولین مربوطه ارتباط بر قرار کرده و موضوع را پیگیری کنم. بعد از گذشت زمان متوجه شدم که از صحبت‌هایی که مطرح می‌شد، عملا نمی‌توان نتیجه گرفت؛ ضمن آن‌که بهتر است این مطالب با مردم در میان گذاشته شود.»

او با حمایت از خراب کردن ویلای شبنم نعمت‌زاده، فرزند وزیر صنعت دولت حسن روحانی، در لواسان گفته بود که در ساخت‌وسازهای ویلاهای لواسان که «شبیه کلیسا و کاخ سفید» است، تبعیض انجام می‌شود و «به‌طور مثال ۶۰ متر دیوار ساخته است سریع برخورد می‌کنیم اما در کنارش یک ویلای بسیار بزرگ ساخته می‌شود که اصلا نگاهش نمی‌کنیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy