Tuesday, Sep 14, 2021

صفحه نخست » جانشین عباس عراقچی معلوم شد

bagheri.jpg دویچه وله - حسین امیرعبدالهیان در حکمی علی باقری را به عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه منصوب کرده است. باقری دستیار سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای بود و مواضعی سرسختانه را نمایندگی می‌کرد.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) از انتصاب علی باقری کنی به عنوان معاون سیاسی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

افزون بر آن محمد فتحعلی به عنوان معاون اداری و مالی و مهدی صفری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه معرفی شده‌اند.

اهمیت اما در نقش علی باقری به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران است. به سخن دیگر، باقری احتمالاَ باید همان نقشی را در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام ایفا کند، که تا کنون برعهده عباس عراقچی بود.

در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران اصلی‌ترین نیروی محرکه‌ی پشت این انتصاب، افراد مرتبط با سعید جلیلی معرفی می‌شوند.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سعید جلیلی به‌رغم اعلام ایجاد یک "دولت فراگیر" از سوی ابراهیم رئیسی عملا از مدار قدرت در کابینه او به دور مانده است و بر خلاف ۴ نامزد محافظه‌کار پستی به او نرسیده است. حتی گفته می‌شود که نقش جلیلی در شورای عالی امنیت ملی نیز کاهش یافته و عملا اداره این شورا بیش از پیش به دست علی شمخانی افتاده است.

باقری پیش از شروع رسمی کار دولت رئیسی در جلسات وزارت امور خارجه به همراه محمدجواد ظریف حضور داشت و گمانه مربوط به تصدی وزارت خارجه از سوی او قوی بود، پستی که نهایتا به امیرعبدالهیان رسید.

علی باقری کنی، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز در حوزه مربوط به اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. نام او اما بیش از همه در همان دوران به عنوان دستیار سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای بر سر زبان‌ها افتاد، مذاکراتی که در آنها هم جلیلی و هم باقری مواضعی تندروانه و سرسختانه معروف بودند و مذاکرات هم نهایتاَ به نتیجه‌ای نرسید.

باقری کنی، در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به معاونت در آن قوه رسید.

از نظر شماری از صاحب‌نظران علی باقری کنی اگر در مقام جدید خود نقشی در مذاکرات ناظر بر احیای برجام به عهده بگیرد می‌تواند به نگرانی‌ها در زمینه پیشبرد سیاست و رویکردی غیرمنعطف و سرسختانه از سوی جمهوری اسلامی در این مذاکرات دامنه بیشتری ببخشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy