Thursday, Sep 16, 2021

صفحه نخست » چرخش ۱۸۰درجه‌ای اسرائیل به سمت جمهوری اسلامی به چه معناست؟

bentz_091421.jpgبنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید

بی بی سی - بنی گانتز در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آمریکایی "فارین پالسی" گفت اسرائیل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پذیرفت؛ اما مقامات اسرائیلی همزمان بر واشنگتن فشار می‌آورند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، خود را برای یک "نمایش قدرت" جدی آماده کنند.

به نظر گزارشگر فارین پالیسی این اظهارات تا حدی نشان دهنده تغییر در سیاست اسرائیل در قبال توافق هسته‌ای با ایران است. دولت قبلی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو به طور علنی با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالفت و برای تضعیف آن تلاش می‌کرد.

بنی گانتز اکنون در مصاحبه خود درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت رویکرد دولت فعلی آمریکا این است که برنامه هسته‌ای ایران را به محدوده قبلی معین شده بازگرداند و "این مورد پذیرش من است".

او اضافه کرد که اسرائیل تمایل دارد طرح جایگزین (طرح بی) آمریکا را هم بداند تا در صورت شکست مذاکرات، فشار اقتصادی گسترده بر ایران تحمیل شود. او همچنین به "طرح سی" خود اسرائیل اشاره کرد که شامل عملیات نظامی می‌شود.

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه اخیر خود تخمین زد که ایران دو تا سه ماه با داشتن مواد و قابلیت‌های لازم برای تولید یک بمب هسته ای فاصله دارد.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بعد از اولین دیدار خود با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفته بود که ایالات متحده دیپلماسی را در قبال ایران در اولویت قرار داده اما همچنین تصریح کرده بود که "اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم".

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در واکنش از سخنان آقای بایدن درباره بررسی "گزینه‌های دیگر" در صورت شکست دیپلماسی و همین طور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استقبال کرد.

با این حال نخست وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرده به حملات خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy