Thursday, Sep 16, 2021

صفحه نخست » یک واکسن آمریکایی توسط سازمان غذا و دارو تایید شد

farda16-1.jpgمجوز ورود واکسن «جانسون اند جانسون» به ایران صادر شد

رادیو فردا - محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز ورود واکسن «جانسون اند جانسون» در ایران خبر داده است.

آقای شا‌نه‌ساز به خبرگزاری ایسنا گفت که کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور، مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک لایت» و مجوز ورود واکسن «جانسون اند جانسون» را صادر کرده است.

واکسن «جانسون اند جانسون» که یکی از واکسن‌های تک‌نوبت کرونا است در شرکت بلژیکی «یانسن» تولید می‌شود که به شرکت داروسازی آمریکایی جانسون و جانسون تعلق دارد.

همزمان خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور به نقل از بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت گزارش داده است که ایران رکورد واکسیناسیون هفتگی کرونا در جهان را با تزریق هفت‌میلیون و ۹۰۰هزار دوز واکسن در هفته جاری شکست.

در روزهای اخیر بحث‌های دامنه‌داری درباره مقصر اصلی تاخیر در واردات واکسن به راه افتاده و حامیان ابراهیم رئیسی، سرعت گرفتن واردات واکسن را نشانه مقصر بودن دولت حسن روحانی می‌دانند و می‌گویند دولت روحانی برای عدم واردات واکسن بهانه‌های سیاسی مطرح می‌کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران اما گفته است که سفارش خرید واکسن در دولت قبلی صورت گرفته و دولت رئیسی «واکسنی سفارش نداده است».

منتقدان دولت رئیسی می‌‌گویند مواردی مانند فرمان منع واردات واکسن بریتانیایی و آمریکایی توسط رهبر جمهوری اسلامی، وعده‌ ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا شهریور امسال و تحریم‌ها در این زمینه نقش داشته‌اند.

پس از ممنوعیت ورود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به ایران، مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کردند که تلاش می‌کنند واکسن‌ از دیگر کشورها وارد کنند که عمده آن‌ها سینوفارم چین و اسپوتنیک‌وی روسیه است. ولی این دو کشور به وعده‌های خود عمل نکردند و کمتر از تعهدشان به ایران واکسن تحویل دادند.

بسیاری از تحلیلگران همان زمان اعلام کردند که به‌نظر می‌رسد علت اصلی ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران، تلاش «ستاد فرمان اجرایی فرمان امام» برای تولید واکسن داخلی و به انحصار در آوردن بازار آن در کشور باشد.

محمد مخبر، رئيس ستاد اجرایی فرمان امام که اکنون معاون اول ابراهیم رئیسی شده، وعده داده بود که تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن کرونا تولید کرده و تحویل وزارت بهداشت می‌دهد ولی تاکنون به ادعای مقام‌های این ستاد یک و نیم میلیون واکسن تولید کرده است.

به گفته روزنامه شرق، موسسه برکت، برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.

همزمان نهادهای مختلف جمهوری اسلامی به ویژه نزدیک به سپاه پاسداران از چندین «واکسن» رونمایی کردند که به گفته آن‌ها قرار است تولید شوند ولی هنوز از وضعیت آن‌ها خبری نیست.

این آشفتگی‌ها سبب شد که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور طی ماههای اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند، امری که باعث شد رهبر جمهوری اسلامی در روز ۲۰ مرداد امسال بگوید واکسن «به هر طریق ممکن» تامین شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy