Sunday, Sep 19, 2021

صفحه نخست » اجرای مقدمات برگزاری دادگاه ترور قاسم سلیمانی در ایران

soleimani_091821.jpgرادیو فردا - سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۲۸ شهریور گفت که با نزدیک شدن به دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، دادگاه مربوط به پرونده قتل او «احتمالا» برگزار خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده گفت که مقدمات این دادگاه در قوه قضائیه و با تعیین قاضی ویژه آغاز شده است.

قاسم سلیمانی در ۱۳ دی سال ۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از فرودگاه بغداد خارج می‌شد، هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود گفت که در مورد این دادگاه، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی «در همان روزهای اول کاری، جلسه‌ای با حضور همکاران وزارت خارجه برگزار کرد و بلافاصله جلسه‌ای نیز با تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضائیه، دادستانی، نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و همچنین همکاران من در وزارت خارجه تشکیل شد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای خطیب‌زاده گفت که در مورد این پرونده نکاتی را «در چند صد صفحه آماده کردیم»، «در داخل کشور دادخواست‌های لازم تهیه شده و مقرر شد که علیه متهمین این پرونده نیز کیفرخواست تنظیم شود».

هنوز معلوم نیست مقام‌های ایرانی از طریق کدام مرجع بین‌المللی به‌دنبال برگزاری چنین دادگاهی هستند اما سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که در جلسه یادشده «در خصوص این‌که در حوزه بین‌الملل از چه مسیرهایی می‌توان مقامات سابق ایالات متحده را مورد سؤال قرار داد ... بحث شد».

حسین امیرعبداللهیان که وزیر خارجه دولت جدید ایران است پیش از این سخنگوی ستاد قاسم سلیمانی بود و در مورد او گفته بود که در جریان جنگ سوریه، قاسم سلیمانی «بعضی شب‌ها به خواب دوستان» می‌آمده و «نقشه راه اجرای عملیات» علیه اسرائيل را نشان می‌داد.

تهران همواره گفته است که «انتقامی سخت» در انتظار عاملان کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران است.

در آستانه اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، مقام‌های ارشد نظامی دولت دونالد ترامپ گفتند واشینگتن اطلاعاتی کسب کرده است که نشان می‌دهد ایران در آستانه سالروز کشته شدن سلیمانی، در حال آماده شدن برای حمله به اهداف آمریکایی یا هم‌پیمانان آن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy