Monday, Sep 20, 2021

صفحه نخست » پایان ۱۳ ماه بحرانسیاسی در لبنان

farda20.jpgرادیو فردا - مجلس ملی لبنان روز دوشنبه ۲۹ شهریور به دولت معرفی شده از سوی نجیب میقاتی، سیاستمدار نام‌آشنا و بازرگان بین‌المللی کارکشته که در گذشته نیز یک دوره نخست‌وزیر بوده است، رای اعتماد داد.

از میان ۱۲۸ عضو مجلس لبنان، ۸۵ نماینده به تمامی دولت، شامل نخست‌وزیر، معاونان و ۲۲ وزیر معرفی شده از سوی نجیب میقاتی رای اعتماد دادند.

در حالی که لبنان در زیر بار سنگین‎ترین شرایط اقتصادی در بیش از ۴۰ سال اخیر کمر خم کرده و بانک جهانی حتی این معضلات را «بی‌سابقه‎‌ترین موارد در ۱۵۰ سال اخیر» نامیده است، به گفته نجیب میقاتی، دادن رای اعتماد به دولت جدید امید به حل تدریجی معضلات عظیم این کشور را زنده می‌کند.

معرفی کابینه تازه به‌دلیل بن‌بست بزرگ سیاسی این کشور بیش از ۱۳ ماه طول کشیده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دولت پیشین به نخست‌وزیری حسن دیاب، که شش روز پس از انفجار سهمگین در نیمه تابستان سال گذشته در بندر بیروت کناره‌گیری کرد، در تمامی این دوره کشور را به صورت انتقالی اداره کرده بود.

نشست مجلس برای رای اعتماد روز دوشنبه در حالی برگزار شد که قطع برق در ساختمان پارلمان آغاز آن را برای ساعتی به تاخیر انداخت. ابتدا پیشنهاد شد که جلسه مجلس به کاخ یونسکو که برق دارد، منتقل شود اما با رسیدن کامیون نفتکشی که به ژنراتورهای عمارت پارلمان سوخت‌ رساند، جلسه آغاز شد.

قطعی پیاپی برق به دلیل کمبود شدید سوخت یکی از معضلات بزرگ لبنان در دو سال اخیر بوده است.

نجیب میقاتی در آغاز سخنان خود به ماجرای قطعی برق در مجلس اشاره کرد ولی بر عزم خود برای فائق آمدن بر مشکلات، از طریق دریافت کمک از «دوستان» و همکاری با نهادهای بین‌المللی به‌ویژه بانک جهانی تاکید کرد. او گفت که دولت وی برای تحقق شعار «با هم برای نجات لبنان» کار خواهد کرد.

آقای میقاتی به ناامیدی که به‌ویژه در میان جوانان لبنان «نماد همگانی» شده است اشاره کرد و گفت مردم در زیر بار بحران‌های شدید، از رقابت‌های سیاستمداران بیزار شده و خواهان حل مشکلات معیشتی ملت هستند.

به گفته وی، دولت جدید از دل «تاریکی» و ناامیدی» بیرون آمده است.

آقای میقاتی گفت دولتش اگر مجالی برای کار داشته باشد، مناسبات خارجی را افزایش خواهد داد، تحقیقات برای شناسایی عوامل فاجعه انفجار بیروت را تکمیل کرده و تلاش خواهد کرد که بیروت را بازسازی کند.

او، اسرائیل را «متجاوز» و «اشغالگر» نامید و بر حق «پاسخ به تجاوزات آن»، «مقاومت» و «بازپس ‌گیری اراضی اشغالی» تاکید کرد.

آقای میقاتی همچنین در اشاره تلویحی وی به منابع انرژی مورد اختلاف لبنان با اسرائیل در دریای مدیترانه، گفت که لبنان حق دارد از منابع آب و ثروت خود بهره ببرد.

سند ائتلاف دولت جدید لبنان همچنین متعهد است که انتخابات پارلمانی را در موعد خود برگزار کند.

آقای میقاتی که روز چهارم مرداد امسال از سوی میشل عون، رئیس‌جمهوری متحد حزب‌الله، مامور تشکیل دولت شد، پنج‌شنبه هفته گذشته در نشست مشترکی با میشل عون و نبیه بری، رئیس مجلس، خبر داد که موفق به تشکیل ائتلافی از احزاب برای دولت شده است.

پیش از او، سعد حریری، رهبر حزب المستقبل، پس از ۹ ماه که مکلف به تشکیل دولت بود، ناکامی خود را در این هدف اعلام و رئیس‌جمهوری را متهم کرد که وی را برای گرفتن پست‌های وزارتی جهت احزاب متحد خود، زیر فشار گذاشته بود. میشل عون این اتهام را قویا رد کرد.

هر چند در کابینه جدید، حزب‌الله تنها دو پست وزارتی کم اهمیت در اختیار دارد، اما دولت جدید در حالی کار خود را آغاز می‌کند که جایگاه این سازمان شیعی متحد ایران، به دلیل تلاش اخیر آن در کمک به حل معضل سوخت، ارتقا یافته است.

از آغاز این هفته کاروان‌های طولانی از نفتکش‌های حامل سوخت ایران، که ابتدا با کشتی به بندر بانیاس سوریه رسید، از راه زمینی وارد لبنان شد و شرکت خصوصی «الامانه» توزیع آن را میان جایگاه‌های سوخت، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و برخی اماکن دیگر آغاز کرده است.

آقای میقاتی که در هفته‌های گذشته سخنی در این باره بیان نکرده بود، پس از رسیدن نخستین نفتکش‌ها به خاک کشورش از آن ابراز ناخشنودی کرد.

نجیب میقاتی به شبکه سی‌ان‌ان گفت که انتقال نفت ایران بدون دریافت مجوز از دولت لبنان، «نقض حاکمیت» کشورش بوده است.

آقای میقاتی همچنین گفت که از اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه لبنان به‌خاطر اقدام حزب‌الله نگرانی ندارد زیرا دولت لبنان شریک این عمل نبوده است. با این حال، وی نگفت که دولت او مانع از ادامه این رویکرد حزب‌الله خواهد شد یا نه.

حامیان حزب‌الله گفته‌اند که بعد از رنج مردم لبنان در دوره اخیر «بر اثر محاصره و تحریم آمریکا»، وارد کردن سوخت از ایران، «یک پیروزی» در تاریخ لبنان و «تثبیت مقاومت» بوده است.

دولت انتقالی لبنان با این استدلال که پولی در خزانه برای پرداخت یارانه سوخت ندارد، از دو روز پیش بهای سوخت در این کشور را حدود ۴۰ درصد دیگر افزایش داد.

برخی مقامات ایران مدعی بودند که «بازرگانان شیعی لبنان» بهای سوخت ارسال شده از ایران را تقبل کردند.

اما محسن جلیل‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در تهران، روز یکشنبه به سایت رویداد ۲۴ گفت که «از ارسال سوخت به لبنان پولی به جیب ایران نمی‌رود چرا که تهران به دنبال افزایش نفوذ خود در لبنان و بازسازی چهره حزب‌الله است».

به گفته وی، «ایران سوخت را به حزب‌الله هدیه کرده و حالا این سازمان می‌خواهد آن را بفروشد، آتش بزند یا هر کاری بکند، دیگر ربطی به ایران ندارد».

این کارشناس ایرانی افزود: «سخنان حاکی از ناخشنودی نجیب میقاتی یا میشل عون در مورد انتقال سوخت ایران به لبنان، یک ژست است که تنها برای کاهش فشار آمریکا بیان شده و خود آن‌ها نیز در دل موافق هستند زیرا از فشار بر آن‌ها هم کم کرده و اگر واقعا مخالف بودند می‌توانستند جلوی ورود سوخت به خاک لبنان را بگیرند».

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که با آغاز به کار دولتی باثبات در لبنان اعطای کمک جدی به آن را بررسی خواهند کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy