Monday, Sep 20, 2021

صفحه نخست » نامه سرگشاده حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار به جو بایدن در مورد خروج آمریکا از افغانستان و سرنوشت ملت‌های خاورمیانه

Hassan_Shariatmadari.jpgجناب رئیس جمهور بایدن،

تصمیم خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از سال‌ها پیش گرفته شده بود ولی مذاکرات مربوط به این تصمیم را رئیس جمهور وقت آمریکا آقای دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با دولت رسمی و منتخب افغانستان انجام نداد بلکه طرف مذاکره و توافق طالبانی‌ها بودند که با اقدامات تروریستی خود در افغانستان دهها هزار از شهروندان افغانی و غیر افغانی را کشته و زیربناهای تولیدی و توسعه این کشور را منهدم نموده بودند. در توافقنامه‌ای که در دوحه پایتخت قطر در تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ به امضا رسید هیچ کجا نامی از دولت رسمی افغانستان برده نشده است.

این توافقنامه که در دولت شما در ماه آگوست ۲۰۲۱ به اجرا گذارده شد حاصل مذاکره پر قدرت ترین کشور جهان با یک گروه تروریستی شناخته شده است که برای جهانیان غیر قابل تصور بود. آقای رئیس جمهور، همه آزادی خواهان جهان بر این باورند که خروج نابهنگام نیروهای ائتلاف از افغانستان و برقراری حکومت «امارت اسلامی» توسط طالبان در تقابل با تمام موازین حقوق بشری و به خصوص حقوق شهروندی مردم افغانستان است.

رها کردن مردم این کشور بدست گروه تروریستی عملی غیر قابل فهم، غیر استراتژیک و غیر ضروری بود. این اقدام هرگز منافع جهان دموکراتیک و مردم افغانستان را تامین نخواهد کرد. لازم به توضیح است که شما در پروسه خروج از افغانستان به پیشنهادات سران کشورهای ائتلاف نیز توجه نکردید و با عجله‌ای غیر قابل تصور و آشفتگی‌ای باورنکردنی از افغانستان خارج شدید.

جناب رئیس جمهور بایدن اقدام عجولانه شما میتواند تبعات زیر را در آینده‌ای نه چندان دور در پی داشته باشد:
● وقوع جنگ داخلی در افغانستان بسیار محتمل است. هم اکنون جبهه مقاومت ملی در دره پنجشیر با نیروهای طالبان مشغول نبرد هستند.
● با برقراری حکومت «امارت اسلامی» و قوانین حکومتی بر پایه شریعت اسلام، تقابل با کنوانسیون‌های بین الملل، حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم افغانستان به خصوص زنان اجتناب ناپذیر خواهد شد. حکومت "امارت اسلامی" همانند حکومت طالبانی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ خواهد بود.
● با برقراری حکومت «امارت اسلامی» و جنگ داخلی، افغانستان مجدداً لانه تروریست‌هایی مثل داعش و القاعده خواهد بود. گروه‌های جهادی از جمله گروه تروریستی داعش در تمام مناطق خاورمیانه و جهان با حملات تروریستی خود بیش از پیش منشا تخریب ثبات و امنیت بین المللی خواهند شد.
● توسعه و رشد قاچاق مواد مخدر به اروپا و آمریکا با کمک نیروهای درون جمهوری اسلامی ایران افزایش خواهد یافت
● دخالت و حمایت پاکستان از دولت "امارات اسلامی" طالبان باعث نا امنی مرزهای کشورهای همسایه خواهد شد.
● با ایجاد «امارت اسلامی» آنچه که مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته با هزینه بسیار بالا بدست آورده‌اند بر باد خواهد رفت.
● تعداد پناهندگانی که تقاضای اقامت در آمریکا و اروپا را دارند بینهایت افزایش خواهد یافت.

جناب آقای رئیس جمهور شما در پروسه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. لازم است برای جبران اشتباهات به پیشنهادات شورای مدیریت گذار که بطور خلاصه در ذیل آمده است توجه بفرمایید:
● بدون اتلاف وقت شورایی شامل کشورهای آزاد و دموکرات جهان از جمله کشورهای اروپا تشکیل دهید تا با استفاده از تجربیات همگانی بتوانید با معضل حرکت اسلام افراطی در جهان مبارزه موثر داشته باشید.
● به سران طالبان اولتیماتوم داده شود که باید به حقوق شهروندی و حقوق بشری مردم افغانستان احترام گذارده و حقوق شهروندی و حقوق بشری و به خصوص کرامت انسانی برای زنان در افغانستان را محترم بشمارند.
● سران طالبان بایستی زیر فشار حداکثری قرار گیرند تا لااقل به مهمترین تعهدات خود در توافقنامه با دولت آمریکا عمل نموده، نیروهای نظامی خود را منحل و در ارتش موجود افغانستان جای داده و تا انتخابات مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی جدید طبق الزامات قانون اساسی سال ۲۰۰۴ همانگونه که در توافقنامه دو طرف آمده حکومت نموده، از برپایی دادگاهی شرعی خودداری و با دیگر اقوام ملت افغانستان در مورد چگونگی اداره کشور در دوران گذار به تفاهم برسند
● حتما لازم است که جنابعالی با حمایت از سران جبهه مقاومت ملی و اقوام افغانستان از طالبان بخواهید که با پذیرش موجودیت دیگر نیروهای افغانستان و از طریق مسالمت آمیز از جنگ داخلی در افغانستان پرهیز نموده و هرگونه کمک آتی به دولت و کشور افغانستان را مشروط به پیشبرد اینگونه مذاکرات نمایید.
● پاکستان را تحت فشار سیاسی و اقتصادی قرار دهید تا پشتیبانی نظامی، اطلاعاتی و سیاسی از گروه تروریستی طالبان را متوقف کند.
● به جمهوری اسلامی فشار بیاورد تا هرگونه پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم خود از طالبان را متوقف کند.
● تا هنگامی که طالبان حقوق شهروندی و انسانی مردم افغانستان را رعایت نکرده پول‌های بلوکه شده افغانستان را ازاد نکنید.
● برای خروج نیروهای نظامی از عراق برنامه ریزی لازم و صحیح از پیش آماده نمایید. با اطلاعی که ما از منطقه داریم، احتمال تکرار پروسه خروج از افغانستان بسیار بالا است.

آقای رئیس جمهور، با اعلام خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، با آشفتگی پروسه خروج، ‌ تنها ۹۰ درصد از نظامیان، غیرنظامیان آمریکایی توانستند از افغانستان خارج شوند. با توجه به گروه‌های شورشی طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی وضعیت اشخاص باقی مانده بسیار خطرناک است. برای کسب اعتماد به دولت و کشور شما لازم است که شما ۱۰ در صد باقی مانده در افغانستان را نیز هر چه زودتر از خطراتی که جان و آزادی این شهروندان را به خطر انداخته است برهانید و از افغانستان خارج کنید.

آقای رئیس جمهور جو بایدن، شورای مدیریت گذار از جنابعالی درخواست می‌کند که به پیشنهادات مندرج در بالا توجه مبرم بفرمایید. ما حاضریم به هر نحوی که شما صلاح بدانید، به ویژه از طریق میز ایران در وزارت امور خارجه مشورت‌های خیرخواهانه خود را در مسئولین دولت شما برقرار دهیم.

جهت تسریع در اقدامات لازم شورای مدیریت گذار نامه سرگشاده مشابهی نیز برای برخی از سران کشورهای اروپا ارسال خواهد کرد.

حسن شریعتمداری
دبیرکل شورای مدیریت گذار
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy