Tuesday, Sep 21, 2021

صفحه نخست » نتایج ناخوشایند یک تحقیق جدید در باره مصرف ماری‌جوانا

MJ_092121.jpgمینو علوی - ایران وایر

در دنیای امروز پژوهش‌های زیادی درباره جزییات زندگی انجام می‌شود که گاه نتایج اعجاب‌آوری دارند؛ مثلا با تغییر رژیم غذایی یا عادت خواب و یا حتی انجام یک ورزش کوچک، ممکن است بتوانیم جلوی نفوذ یک بیماری سخت را در بدن‌ خود بگیریم.

«ایران‌وایر» در سلسله مطالبی با عنوان «سلامت روح و جسم»، به همین جزییات و تغییرات کوچک و قابل دسترس می‌پردازد که روی کیفیت زندگی تاثیرات شگرف دارند.

طرف‌داران آزادسازی «علف»، «ماری‌جوانا» یا «کنبیس» برای مصارف درمانی می‌گویند مصرف این ماده مخدر گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی، بیماری‌های اعصاب و روان، درمان حملات صرع و غش، کُند کردن روند رشد سلول‌های سرطانی و مدیریت دردهای مزمن و حاد مانند درد سرطان، اثربخش است. با این وجود، یک تحقیق جدید در کانادا نشان داده است جوانانی که در هفته بیش از چهار بار ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از هم‌سن و سال‌های خود در معرض خطر حمله قلبی هستند.

بشر در طول سه هزار سال گذشته همیشه از علف یا ماری‌جوانا برای درمان بیماری‌های خود استفاده کرده است. البته تاکنون هیچ مرجع علمی درباره تاثیر درمانی این ماده مخدر گزارشی ارایه نکرده است. تنها در ماه جون ۲۰۱۸ بود که سازمان غذا و داروی امریکا «کانابیدیول»، ماده‌ای که در ماری‌جوانا وجود دارد را به‌عنوان داروی گیاهی امن برای درمان صرع شناسایی کرد.

با این‌حال، در کانادا، کشوری که کشت ماری‌جوانا، تملک، حمل و نقل، خرید و فروش در مغازه‌های مخصوص این‌ کار و مصرف آن را از سه سال پیش آزاد کرده، تحقیقی انجام شده که درباره مصرف مرتب این ماده مخدر ایجاد نگرانی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

محققان این پژوهش که به‌دلیل جرم‌زدایی شدن از ماری‌جوانا، به داده‌های عینی و واقعی دسترسی داشته‌اند، می‌گویند ارتباط معناداری بین مصرف زیاد ماری‌جوانا و افزایش خطر حمله قلبی پیدا کرده‌اند.

البته این پژوهش‌گران ادعا نمی‌کنند که مصرف ماری‌جوانا باعث حمله قلبی می‌شود بلکه می‌گویند با وجود این‌ که تعداد افرادی که علف مصرف می‌کرده‌ و دچار حمله قلبی شده‌اند، بسیار کم است، دانشمندان حوزه سلامت باید از این خطر مطلع باشند و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شهروندان قرار دهند تا آن‌ها تصور نکنند که مصرف علف کاملا بدون ریسک است.

تحقیق جدید چه می‌گوید؟

تحقیق جدید کانادایی‌ها که هفتم سپتامبر سال جاری در«سی‌ام‌ای‌جی» (ژورنال انجمن پزشکی کانادا) منتشر شده است، می‌گوید با افزایش میزان مصرف، احتمال خطر حمله قلبی در افراد زیر ۴۵ سال افزایش می‌یابد.

نتایج این تحقیق که با تحقیقات قبلی در زمینه خطرات مصرف زیاد و مداوم علف بر سلامت قلب هم‌خوانی دارد، نحوه مصرف ماری‌جوانا و اثر آن بر حمله قلبی را نیز مورد بررسی قرار داده است تا مشخص شود که آیا بعضی از روش‌های مصرف ماری‌جوانا از بقیه خطرناک‌تر هستند یا خیر؟

در همین زمینه، دکتر «کریم لادها»، پزشک بالینی در مرکز پزشکی «یونیتی هلث» تورنتو در یک کنفرانس خبری می‌گوید: «مصرف کنبیس با قانونی‌ شدن و جرم‌زدایی از آن در کانادا، در میان جوانان و افراد زیر ۴۵ سال در حال افزایش است و ما به طور کامل نمی‌دانیم که مصرف این ماده چه تاثیری روی سلامت قلب این افراد دارد.»

او ادامه می‌دهد: «ما رابطه‌ای بین مصرف کنبیس در روزهای منتهی به حمله قلبی پیدا کرده‌ایم که در سرتاسر مراحل تحلیل، نسبت به آن حساسیت بالایی وجود داشته است.»

بنا به گفته دکتر لادها، نتیجه در تمامی روش‌های مصرف، شامل دود کردن، تبخیر و حتی خوردن نیز یکسان بوده و تکرار شده است.

به اعتقاد این پزشک بالینی، همین نشان می‌دهد که هیچ روش مصرفی امن‌تر از بقیه نیست و همگی به یک اندازه می‌توانند خطرناک باشند.

دکتر لادها و تیم او به بررسی داده‌های مربوط به ۳۳ هزار نفر فرد ۱۸ تا ۴۴ ساله در کانادا که بیش از ۱۷ درصد آن‌ها گفته بودند در یک ماه اخیر کنبیس مصرف کرده‌‌اند، پرداخته و به این نتیجه رسیده‌اند که از این تعداد، ۱.۳ درصد، یعنی ۶۱ نفر از چهار هزار و ۶۱۰ نفری که در یک ماه اخیر علف کشیده‌اند، دچار حمله قلبی شده‌اند. این عدد برای افرادی که سراغ ماری‌جوانا نرفته بودند، به مراتب کمتر بوده است و آن‌چنان که نتایج تحقیق می‌گوید، ۰.۸ درصد، یعنی ۲۴۰ نفر از ۲۸ هزار و ۵۶۳ نفر دچار حمله قلبی شده‌اند.

البته با توجه به این‌ که اغلب افرادی که «سیگاری» می‌کشند، در کنار آن، سیگار، سیگار الکتریکی و الکل نیز مصرف می‌کنند و این‌ها همگی از عوامل خطر حمله قلبی هستند، محققان ناچار شده‌اند به منظور تحلیل کامل‌تر، داده‌های خود را با این موضوع تطبیق دهند.

در همین باره، دکتر «مانتلی گاش». استادیار پزشکی داخلی در «دانشگاه آلبرتا» کانادا نیز به «هلث‌لاین» گفته است: «افراد چون در کنار کنبیس سیگار هم می‌کشند، نمی‌توانیم به دقت بگوییم آیا این مصرف ماری‌جوانا‌ است که به افزایش وقوع حمله قلبی منجر می‌شود یا سیگار ولی می‌دانیم که مصرف علف از طریق چند مکانیزم، سلامت قلب ما را تهدید می‌‌کند.»

او هم‌چنین گفته است: «با افزایش مصرف کنبیس، به‌‌ویژه نوع تی‌اچ‌سی یا همان تتراهیدروکانابینول، ضربان قلب و فشارخون در یک ساعت اولیه پس از مصرف به‌سرعت بالا می‌رود و این می‌تواند منجر به وقوع حمله قلبی در افراد جوان شود.»

به باور دکتر گاش، کنبیس می‌تواند از طریق اسپاسم عضلات رگ‌های قلب، کاهش گردش خون به قلب را کم کرده و موجب حمله قلبی شود.

او هم‌چنین از چسبنده‌تر شدن پلاکت‌ها در اثر مصرف علف، به‌ویژه کشیدن آن در شکل سیگاری هم ابراز نگرانی کرده و گفته است: «چسبنده‌ترشدن پلاکت‌ها باعث بسته شدن رگ‌های خونی و موجب حمله قلبی می‌شوند. با‌ توجه به این‌ که خطر کشیدن علف در این‌ زمینه بیشتر از خطر خوردن آن است، شاید بد نباشد که اشکال مصرف ایمن‌تری برای ماری‌جوانا پیدا کنیم.»

اطلاع‌رسانی مهم‌ترین اصل است

با توجه به این‌ که اطلاعات در مورد مزایا و خطرات مصرف ماری‌جوانا خیلی زیاد نیست و شایعات بسیاری درباره مفید بودن این ماده مخدر در حال دهان به دهان شدن است، «نیکهیل میستری»، دانشجوی دکترای «دانشگاه تورنتو» به «هلث‌لاین» گفته است: «به‌عنوان یک جوان لازم است درباره خطرات مرتبط با مصرف علف و ماری‌جوانا بدانیم.»

او هم‌چنین با اشاره به ضداطلاعات و شایعات موجود در این باره نیز گفته است: «درست است که طرف‌داران آزاد شدن مصرف کنبیس می‌گویند که این ماده برای بسیاری از مشکلات سلامتی، درمان دارد اما افراد جوان باید پیش از تصمیم‌گیری برای مصرف این ماده مخدر از خطر آن برای سلامت قلب خود مطلع باشند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy