Saturday, Sep 25, 2021

صفحه نخست » "کشته شدن یک نفر" در هجوم زائران اربعین به مرز مهران

44C069D4-C9F8-4F4D-9F87-C0499BE7E8C9.jpegدویچه وله فارسی

با وجود اعلام ممنوعیت سفر زمینی به عراق در ایام اربعین، حدود ۸ هزار نفر در مهران تجمع کرده و منتظر بازشدن مرز عراق هستند. خبرهای غیررسمی از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر حکایت دارد.
حدود هشت هزار نفر از زائران اربعین در مرز مهران تجمع کرده و خواهان ورود به عراق هستند. این در حالی است که مقامات عراقی پیشتر با ورود ۶۰ هزار زائر ایرانی و تنها از طریق مرز هوایی موافقت کرده بود. مجید کاکی فرماندار مهران تصریح کرد، "مرز بسته است و باز هم نمی‌شود".
مقامات جمهوری اسلامی نیز از مردم خواسته بودند به هیچ وجه به مرزهای زمینی نروند. با این حال هجوم جمعیت به مرزها ظاهرا باعث "کشته شدن یک نفر و مصدومیت ده‌ها تن دیگر شده است".
رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق به رسانه‌های داخلی این کشور گفته است: «با دستور نخست‌وزیر تنها به کسانی اجازه ورود داده شد که بین ایران و عراق بیش از ۱۰ روز معلق بودند و تعداد آن‌ها پنج‌هزار نفر بود.»

مرز شلمچه نیز وضعیت بهتری از مهران ندارد. دیروز فیلم‌هایی از هجوم زائران به این مرز منتشر شد و به همین دلیل برخی گمان کردند که این مرز باز شده و امروز (یک‌شنبه چهارم مهر) تعداد بیشتری به آنجا هجوم بردند.
این در حالی است که فرماندار شلمچه اعلام کرده این مرز همچنان مسدود است و براساس یک توافق محلی، تنها کسانی که ویزای اضطراری دارند اجازه عبور از این مرز را خواهند داشت.
به گفته سخنگوی ستاد مرکزی اربعین طی رایزنی‌هایی که با طرف عراقی انجام شده، پذیرفته شده است، "مسافرانی که در پایانه شلمچه حضور داشتند و دارای مدارک قانونی از جمله ویزای معتبر و دیگر مدارک لازم بودند، بتوانند وارد عراق شوند".
این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که بدین ترتیب تعداد زائران ایرانی بیش از سهمیه ۶۰ هزارنفری در نظر گرفته شده برای ایران می‌شود، گفت: «مقامات عراقی به‌سختی پذیرفتند که این افراد از طریق پایانه شلمچه وارد عراق شوند، اکنون نیز مرز شلمچه بسته است و به‌هیچ‌وجه زائر دیگری پذیرفته نمی‌شود.»
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان نیز با تاکید بر بسته بودن مرزهای شلمچه و چذابه گفت: «تحت هیچ شرایطی مرزها باز نمی‌شوند. بنابراین مردم به مرزها مراجعه نکنند.»
این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: «هیچ خدماتی به مراجعه‌کنندگان ارائه نمی‌شود و اتوبوس‌ها تنها برای عودت زائران اربعین به مرز شلمچه اعزام شده‌اند.»
فرماندار خرمشهر نیز با اشاره به ازدحام در مرز شلمچه گفت: «حتی اگر یک میلیون نفر هم به مرز شلمچه مراجعه کنند، کار در دست‌مان است و هیچ اتفاق کنترل‌نشده‌ای رخ نداده و نمی‌دهد.»
جمهوری اسلامی سال‌هاست که با تبلیغ برای راهپیمایی اربعین مردم را به پیاده‌روی به سمت کربلا تشویق می‌کند. برخی تحلیلگران می‌گویند جمهوی اسلامی سعی دارد با گسترش این راهپیمایی "بدلی شیعی" برای مراسم حج عربستان سعودی بسازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy