Sunday, Sep 26, 2021

صفحه نخست » روسیه: آمریکا برای عدم خروج دوباره از برجام ضمانت نمی‌دهد

russia_092521.jpgرادیو بین المللی فرانسه - سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات وین درباره احیای احتمالی برجام گفت که آمریکا در این مذاکرات با ارائه ضمانت مبنی بر عدم خروج دوباره از این توافق در آینده موافقت نمی‌کند. آمریکا پیشتر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از این توافق خارج شده و مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن درخواست خسارت از آمریکا برای خروج از برجام، خواستار تضمین واشینگتن مبنی بر عدم تکرار این اقدام آمریکا در صورت رسیدن به یک توافق شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «اکنون در مذاکرات احیای برجام، ایرانیان از جمله از آمریکایی‌ها می‌پرسند: آیا می توانیم بنویسیم که دولت‌های بعدی به آنچه در حال حاضر بر سر آن توافق کرده‌ایم احترام می گذارند؟ آمریکایی ها می گویند: نه، ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف روز شنبه در این نشست خبری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت که آمریکا «باید فعالتر باشد و همه مسائل مربوط به» احیای دوباره توافق هسته‌ای ایران را حل کند.

از ماه آوریل مذاکراتی بین ایران و کشورهای باقی مانده در برجام، روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه، و همچنین مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه در حال انجام است. در این مذاکرات، طرفین در مورد لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته‌ای و همچنین بازگشت ایالات متحده آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک بحث می‌کنند.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام، در یک مجموعه اقدامات، تعهداتش در چارچوب برجام را کاهش داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در حالی که جمهوری اسلامی دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات اتمی خود را با لغو اجرای پروتکل الحاقی محدود کرده، لاوروف همچنین گفت «ایران هیچ کاری را که از سوی پیمان منع گسترش سلاح اتمی و پرتکل الحاقی آن ممنوع باشد انجام نمی‌دهد.»

وزیر امورخارجه روسیه ادامه داد ایران به کاهش تعهدات هسته‌ای خود اقدام کرده «زیرا آمریکا از آن خارج شده است» و «همه کسانی را که به صورت قانونی با ایران تجارت می‌کنند» تحت تحریم قرار داده است.

لاوروف گفت همه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی که پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، باید در چارچوب احیای برجام لغو شود و «همه شرکای تجاری ایران در همه زمینه‌ها نباید از اقدامات یکجانبه آمریکا رنج ببرند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy