Sunday, Sep 26, 2021

صفحه نخست » درگذشت نخستین دادستان کل انقلاب

judge_092621.jpgزیتون - مهدی هادوی از فعالان و حقوق دانان جامعه حقوقی و قضایی ایران و اولین دادستان کل انقلاب امروز درگذشت.

هادوی پس از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و در زمان مدیریت عبدالله جاسبی ۲ میلیون مترمربع از املاک موروثی خود را به این دانشگاه هبه کرد. در مجاورت آن زمین، زمین دیگری به مساحت ۱۴۰ هزار مترمربع، که باغ شخصی و محل سکونت مهدی هادوی در آن قرار داشته و ادعا میشود متعلق وی بوده، مورد تعرض دانشگاه آزاد قرار گرفته و موجب اختلاف می‌شود.

این ادعا توسط افراد مختلفی از جمله مهدی هادوی، فرزندان وی مطرح شد است. خانواده مرحوم هادوی معتقدند؛ همچنین نقش پررنگ دکتر جاسبی در تصرف املاک مطرح است. خانواده معتقدند؛ این زمین‌ها موروثی بوده و جد مادری ایشان، حاج علی تاجر بلور فروش کاشانی، که مالک تیمچه بلورفروشها بوده آنجا را فروخته و املاک حصارک را از مشهدی کاظم تبریزی خریداری می کند که تمام مدارک آن موجود است پس از فوت حاج علی در سال‌های بین ۱۳۲۰ الی ۱۳۳۰ انحصار وراثت انجام می‌شود. پلاک ۲۴۰ که منزل شخصی هادوی از سال ۱۳۴۷ آنجا میباشد حدود سال ۱۳۵۰ از طرف مادرشان به ایشان واگذار می شود. از جمله مستنداتی که به جزئیات این اختلافات میپردازد میتوان مستند «مافیای آزاد» را ذکر کرد

در جریان حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸ فرزند او محمدامین هادوی و نوه اش دستگیر شدند که در نهایت امر فرزند او به ۶ سال حبس محکوم که بعد از پایان دوره حبس در سال ۱۳۹۵ آزاد شد. هادوی در زمان حبس فرزندش در سال ۱۳۸۹ طی نامه‌ای به رفتارهای انجام شده با فرزندش محمدامین هادوی به شدت اعتراض کرد. در پی محکومیت محمدامین هادوی به حبس ابراهیم یزدی و سیدمحمد خاتمی با حضور در خانه و دیدار با مهدی هادوی از او دلجویی کردند.

خانواده مهدی هادوی به مناسبت در گذشت او پیامی صادر کردند.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

صبح امروز شنبه سوم شهریورماه یکهزاروچهارصد هجری شمسی پدر بزرگوارمان جناب آقای مهدی هادوی پس از عمری بندگی در درگاه باری‌تعالی، فروتنی و پاکدستی در برابر خلق خدا و عدالت‌جویی و حق‌طلبی در سن ۹۶ سالگی، دار فانی را وداع گفت و دعوت حق تعالی را با امید به وصل او و انس با صالحان و رستگاران لبیک گفت.

مرحوم هادوی از فحول و قدمای جامعه حقوقی و قضایی ایران بود. ایشان در دهه ۱۳۲۰ و در پی فراغت از تحصیل در دانشکده حقوق قضایی دانشگاه تهران و به موازات آن کسب درجه اجتهاد در فقه انور شیعه خدمت خود را در دادگستری آغاز و در مناصب گوناگون قضایی تا موعد کناره‌گیری از دستگاه قضاء جز به احقاق حقوق خلق‌ الله و پاسداری از استقلال و جایگاه رفیع عدلیه متعهد نبود.

آن مرحوم، چه در ابتدای دهه ۱۳۴۰ که با مقاومت در برابر حکم تبعید مرحوم آیت‌الله سید روح‌الله خمینی از مسند ریاست دادگستری قم عزل شد و چه اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با اعتماد و حکم رهبر فقید انقلاب به عنوان اولین دادستان کل انقلاب معرفی شد و با مشاهده وضع نابسامان رعایت حقوق مردم در جریان دادرسی‌ها در مدتی کوتاه از این مقام و موقعیت کناره جست تا دامن به معصیت نقض حق‌الناس نیالوده باشد، بری از هرگونه قدرت‌طلبی و منفعت‌جویی باطل بر سر پیمان خود با خدایش بر سر احیای عدالت ایستاد.

مرحوم مهدی هادوی علی‌رغم بی‌مهری‌ها و مصائب متعددی که خصوصا در دو دهه پایانی عمر متحمل شد، لحظه‌ای در خدمت به خیل عظیم دانشگاهیان تردید نکرد و جان و مال و آبروی خود را به کف گرفت. رجاء واثق داریم که انشالله مساعی آن مرحوم در عمر پربرکتش توشه‌ای باشد پربار در روز جزا و در پیشگاه حضرت حق. ضمنا به اطلاع می‌رساند مراسم خاکسپاری شادروان مهدی هادوی روز یکشنبه برابر با چهارم مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ صبح در قبرستان محله حصارک تهران واقع در انتهای اتوبان ستاری شمال بالاتر از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّهِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ (زمر ۷۳)

و کسانى که از پروردگارشان پروا داشته اند گروه گروه به سوى بهشت سوق داده شوند تا چون بدان رسند و درهاى آن به رویشان گشوده گردد و نگهبانان آن به ایشان گویند سلام بر شما خوش آمدید در آن درآیید و جاودانه بمانید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy