Monday, Sep 27, 2021

صفحه نخست » کاهش ارزش لیر ترکیه پس از اعلام خرید اس ۴۰۰ از روسیه توسط اردوغان

erdogan.jpg دویچه وله - اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد بخش دوم سامانه دفاع موشکی روسیه اس ۴۰۰ را بخرد. این موضوع سبب اختلاف بیشتر ترکیه با آمریکا شد و در نتیجه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار کمی پائین آمد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که کشورش قصد دارد از روسیه بخش دوم اس۴۰۰ را خریداری کند، دوباره خشم آمریکا، هم‌پیمان و متحد خود در ناتو را برانگیخت.

واشنگتن می‌گوید، سیستم دفاعی اس۴۰۰ ساخت روسیه تهدیدی برای جنگنده‌های مدرن اف-۳۵ آمریکایی است.

دولت آمریکا تهدید کرد که خرید اس۴۰۰ روسیه می تواند به تحریم هایی علیه ترکیه منجر شود.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا می‌توانند به شدت به ترکیه ضربه بزنند و سبب سقوط بیش از پیش لیر ترکیه در مقابل دلار شوند.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) از کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار گزارش داد. هفته گدشته بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده بود که نرخ بهره بانکی کاهش یافته است. این اقدام ابتدا باعث شد که ارزش لیر در مقابل دلار کمی افزایش یابد اما بعدا بهای لیر افت کرد. دلیل این روند، برخی تردیدها در مورد استقلال بانک مرکزی ترکیه اعلام شده است. کارشناسان بورس نگران تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه هستند.

دیدار اردوغان با پوتین و خرید اس ۴۰۰

اختلاف آمریکا با ترکیه بر سر خرید اس ۴۰۰ موضوع تازه‌ای نیست. واشنگتن دو سال پیش برای نخستین بار پس از تحویل نخستین محموله‌های اس ۴۰۰ به ترکیه، صنایع دفاعی این کشور و چند شخص حقیقی، از جمله اسماعیل دمیر، مدیر سازمان دفاعی ترکیه و سه همکار او را تحریم کرد.

اما این تحریم‌ها مانعی برای خرید اس۴۰۰ ها ایجاد نکرد. رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" گفت، هیچ کس نمی‌تواند در امور کشورش دخالت کند و به ترکیه دیکته کند که چه نوع سیستم‌های دفاعی را از کدام کشور خریداری کند.

اردوغان تاکید کرد، تنها دولت ترکیه در این مورد تصمیم می‌گیرد.

او در مصاحبه خود همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای جنگنده‌های اف-۳۵ پرداخته اما آمریکا از تحویل این هواپیماها خودداری کرده است.

"مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌"

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه گفت، آمریکا از ترکیه خواسته‌ است که از خرید سامانه اس۴۰۰ و تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه خودداری کند.

او در این راستا به قانون سال ۲۰۱۷ موسوم به "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" که به "کاتسا" نیز معروف است اشاره کرد و گفت، خرید تسلیحات روسی موجب تحریم‌های جدیدی می‌شود که جدا از تحریم‌های دسامبر ۲۰۲۰ خواهد بود.

قرار است رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود دیدار و از جمله درباره خرید بخش دوم اس۴۰۰ ‌ها صحبت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy