Tuesday, Oct 12, 2021

صفحه نخست » ایران با تساوی مقابل کره جنوبی در صدر گروه ماند

ایران 1 - کره جنوبی1

مسابقه ایران و کره جنوبی در بازی‌های انتخابی جام جهانی فوتبال، با نتیجه یک - یک به پایان رسید.

ایران با این تساوی و با ده امتیاز از چهار بازی موقعیت خود را در صدر گروه اول آسیا حفظ کرد و کره جنوبی با هشت امتیاز در رده دوم جدول ماند.

شرح گل:

ایران یک - کره جنوبی یک (دقیقه 77: علیرضا جهانبخش)

حملات پردامنه ایران برای رسیدن به گل تساوی ادامه داشت. پاس جهانبخش به سردار آزمون با وجود اینکه سریع بود اما آزمون دست از تلاش برنداشت و پیش از گلر کره به توپ رسید. ارسال این بازیکن پیش از خروج توپ از زمین، روی نقطه پنالتی به علیرضا جهانبخش رسید که ضربه سر فوق العاده جهانبخش به گوشه دروازه رفت و گل تساوی ایران به ثمر رسید.

ایران صفر - کره جنوبی یک (دقیقه 48: سون هیونگ مین): بازیکنان کره جنوبی از داخل زمین خودی و با یک پرتاب، توپ را به میانه زمین آوردند که پاس فوق العاده لی جائه سونگ از میانه میدان، باعث شد تا سون هیونگ مین با علیرضا بیرانوند در مصافی تک به تک قرار بگیرد که فوق ستاره تاتنهام با ضربه ای بغل پا و نرم دروازه ایران را باز کرد.

***

نیمه اول بازی با فشار و حملات کره جنوبی آغاز شد اما بازیکنان تیم ملی ایران توانستند چند موقعیت روی دروازه کره به وجود بیاورند.

از جمله در دقیقه آخر نیمه اول شوت سردار آزمون روی پاس علی قلی‌زاده در چارچوب دروازه قرار داشت که با و با واکنش کیم سونگ گیو، دروازه‌بان کرده دفع شد، اما توپ به سرعت به مهدی طارمی رسید که با قیچی برگردان تلاش کرد دروازه کره را باز کند اما باز هم دروازه‌بان کره جنوبی خطر را رفع کرد. بعد از آن هم ضربه علیرضا جهانبخش با واکنش کیم روبرو شد تا دروازه کره بسته بماند.

در نیمه دوم هم ایران موقعیت‌های بیشتری برای تهدید دروازه کره جنوبی داشت؛ از جمله شوت سعید عزت‌اللهی که به تیر دروازه کره برخورد کرد و گل نشد.

ایران و کره جنوبی در گروه اول مقدماتی جام جهانی در آسیا، به ترتیب با ۱۰ و ۸ امتیاز در رده اول و دوم گروه قرار دارند. این دو تیم با امارات، عراق، کره جنوبی، سوریه و لبنان هم‌‌گروه هستند که با فاصله از آنها در رده‌های پایین‌تر جدول گروه اول هستند.

***

این بازی به پایان رسید ، بازپخش برنامه:

***

ترکیب ایران:
علیرضا بیرانوند
صادق محرمی
شجاع خلیل‌زاده
محمدحسین کنعانی‌زادگان
وحید امیری
سعید عزت‌الهی
احمد نوراللهی (90- میلاد سرلک)
علیرضا جهانبخش
علی قلی زاده (56- امید نورافکن)
مهدی طارمی
سردار آزمون (90- مهدی قایدی)
سرمربی: دراگان اسکوچیچ

در حاشیه:

* کاوه رضایی به دلیل مصدومیت در لیست تیم ملی قرار نگرفته و سیاوش یزدانی و یاسین سلمانی از روی سکوها مسابقه دو تیم را تماشا خواهند کرد.
* تا یک ساعت مانده به شروع مسابقه سروصدای زیادی در اطراف ورزشگاه آزادی به خاطر پیست اتومبیلرانی ایجاد شده بود اما این سروصداها تا قبل از شروع مسابقه دو تیم کمتر شد.
* پدر سردار آزمون در ورزشگاه آزادی حضور دارد و مسابقه دو تیم را از نزدیک نظاره خواهد کرد.
* کامرانی‌فر سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با حضور در ورزشگاه آزادی تماشاگر دیدار دو تیم شد. همچنین مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم ملی فوتبال امید و مشاور فنی رئیس فدراسیون فوتبال تماشاگر دیدار ایران و کره جنوبی است.

son_101121.jpgفوتبال ایران - کره جنوبی؛ طارمی و آزمون علیه ستاره تاتنهام

بی بی سی فارسی - در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ بار دیگر سرنوشت صعود ایران در روز پایانی مقدماتی جام جهانی، به نتیجه بازی با کره در سئول گره خورد و این بار گل رضا قوچان‌نژاد باعث شد ایران به جام جهانی برزیل صعود کند.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ ایران بار دیگر با کره‌جنوبی همگروه شد و این بار پیروزی یک بر صفر در تهران و نتایج خوب دیگر باعث شد تیم ملی با سرمربیگری کارلوس کی‌روش به آسانی راهی جام جهانی شود.

این بار ایران حتی بهتر از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ نتیجه گرفته و درحالی از سه بازی ابتدایی خود ۹ امتیاز گرفته که در دوره پیشین، با کی‌روش ۷ امتیاز از سه بازی نخست خود گرفته بود.

ایران و کره‌جنوبی در گروه اول مقدماتی جام جهانی در آسیا، به ترتیب با ۹ و ۷ امتیاز در رده اول و دوم گروه قرار دارند و درحالی این بازی عصر پنجشنبه برگزار می‌شود که نه خبری از تماشاگران در ورزشگاه آزادی خواهد بود و نه از سیستم کمک داور ویدئویی(VAR).

بنتو و تجربه بازی مقابل تیم ویلموتس

رویارویی قبلی ایران و کره‌جنوبی خرداد ۱۳۹۸ در سئول بود؛ مسابقه‌ای که ایران با هدایت مارک ویلموتس مقابل رقیب دیرینه خود قرار گرفت.

در آن بازی مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، محمد کنعانی‌زادگان و علیرضا بیرانوند در ترکیب اصلی ایران قرار داشتند و در جریان بازی وحید امیری و احمد نوراللهی هم به میدان رفتند.

درواقع چندین بازیکن از ترکیب اصلی این روزهای ایران، در آن بازی که با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، حضور داشتند. به این ترتیب پائولو بنتو سرمربی پرتغالی کره‌جنوبی که چند ماه پیش از جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ هدایت این تیم را به عهده گرفته بود، تجربه یک بار بازی مقابل ایران را دارد.

اما تیمی که بنتو عصر سه‌شنبه با آن روبرو خواهد شد، با تیمی که حدود ۲ سال قبل مقابلش قرار گرفته بود، تفاوت اساسی کرده است. ایران این روزها یکی از آماده‌ترین و موفق‌ترین تیم‌های قاره آسیاست؛ تیمی که همین حالا و پس از برگزاری فقط سه دور از مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی، کمتر کسی می‌تواند تصور نرسیدنش به جام جهانی را داشته باشد.

هرچند بسیاری از بازیکنان ایران نسبت به تقابل قبلی با کره‌جنوبی همچنان شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند، اما از نظر فنی و اعتماد به نفس تیمی، شرایط ایران متفاوت از زمان سرمربیگری ویلموتس است.

کره جنوبی؛ تیمی که زیاد موقعیت خراب می‌کند

کره ‌جنوبی چند ستاره برجسته در ترکیب خود دارد که مهم‌ترین آنان بدون شک سون هیونگ مین، مهاجم تاتنهام است؛ بازیکنی که با گل دقیقه ۹۰ خود مقابل سوریه، گره کور این بازی را هم برای کره باز کرد.

سون مقابل سوریه به عنوان هافبک طراح پشت مهاجم مرکزی در آرایش ۱-۳-۲-۴ بازی کرد، کمی عقب‌تر از یو جو هوانگ؛ مهاجمی که در بوردو فرانسه بازی می‌کند.

یک نیروی ویژه دیگر کره در بخش هجومی، بال چپ این تیم هی چان هوانگ (شماره ۱۱) است؛ بازیکن ۲۵ ساله‌ای که در ولورهمپتون انگلیس بازی می‌کند.

کره در بازی پنجشنبه گذشته خود مقابل سوریه، برنامه اصلی خود را زدن ضربه نهایی در منطقه چپ و توسط هوانگ قرار داده بود. به همین دلیل این بال چپ سریع، بارها در موقعیت زدن ضربه آخر قرار گرفت و ۵ شوت به سوی دروازه سوریه زد که فقط یکی از این ضربات در چارچوب بود.

هوانگ مقابل سوریه دو فرصت بسیار خوب گلزنی را به دلیل کم‌دقتی در زدن ضربه نهایی از دست داد اما این ضعفی نیست که منحصر به هوانگ باشد، بلکه از دست دادن فرصت‌های گلزنی، تبدیل به یکی از خصلت‌های تیمی کره‌جنوبی در بازی‌های اخیر مقدماتی جام جهانی شده است.

کره‌جنوبی در بازی دوم خود مقابل لبنان بیش از ۷۰ درصد مالکیت توپ داشت و ۱۶ اقدام به شوت و ۷ ضربه در چارچوب، خروجی‌اش فقط یک گل بود.

مقابل عراق هم ۱۵ اقدام به شوت، ۵ ضربه در چارچوب و ۶۸ درصد مالکیت توپ، منجر به گل نشد. در همین بازی اخیر مقابل سوریه هم، تیم بنتو ۷۱ درصد مالکیت توپ، ۲۳ اقدام به شوت و ۶ ضربه در چارچوب ثبت کرد اما درحالی که سوریه به ندرت در جریان بازی با توپ به محوطه جریمه کره رسیده بود، با گل عمر خربین در آستانه ثبت نتیجه یک-یک و گرفتن یک امتیاز از کره بود.

این نکات نشان می‌دهد که کره یک تیم هجومی با میل به کنترل توپ است اما از یک سو در تبدیل گردن فرصت‌های خود به گل مشکل دارد و از سوی دیگر در دفاع، چندان مستحکم نیست.

یکی از دلایل شکنندگی کره‌جنوبی در دفاع، کند بودن دو هافبک دفاعی این تیم در آرایش ۱-۳-۲-۴ است؛ وو جونگ هافبک شماره ۵ که بارها در قلب خط میانی السد هم مقابل پرسپولیس و استقلال بازی کرده، یکی از دو هافبک دفاعی کره است و در کنار او، این-بئوم-هوانگ بازی می‌کند که عضو باشگاه رابین کازان روسیه است.

دو مدافع کناری اصلی کره، در داخل این کشور بازی می‌کنند و هر دو گرایش تهاجمی در بازی خود دارند. درمجموع کره جنوبی یک تیم تهاجمی است که در سه بازی گذشته، فرصت‌های گلزنی بسیاری را از دست داده است.

ایران؛ آرامش در حضور طارمی و آزمون

ایران در شرایطی به بازی با کره رسیده که از نظر آمادگی ذهنی فردی و تیمی برای تبدیل کردن فرصت‌ها به گل، شرایطی متفاوت با حریف خود دارد.

تیم اسکوچیچ در بازی با امارات، ۴۵ درصد مالکیت توپ داشت و فقط ۴ ضربه در چارچوب حریف زد اما روی همکاری فنی عالی سردار آزمون و طارمی، موفق به زدن یک گل حیاتی و گرفتن سه امتیاز از بازی دبی شد.

طارمی و آزمون، حالا شاید بهترین زوج خط حمله فوتبال ملی آسیا محسوب شوند؛ دو بازیکنی که چه در بازی‌های باشگاهی و چه در بازی‌های ملی، از موثرترین بازیکنان آسیایی در حال حاضر هستند.

ایران در بازی با امارات با آرایش پایه ۲-۴-۴ خطی بازی می‌کرد. سعید عزت‌اللهی و نوراللهی، دو هافبک میانی این تیم بودند و جهانبخش و امیری هافبک‌های راست و چپ.

اسکوچیچ که نشان داده دلبستگی فنی به یک سیستم خاص ندارد، ممکن است برای بازی با کره جنوبی باز دست به تغییر سیستم بزند اما احتمالا تغییرات زیادی در ترکیب ابتدایی ایران، در کار نخواهد بود، به خصوص در بخش دفاعی که تیم ملی با حضورعلیرضا بیرانوند در دروازه، شجاع خلیل‌زاده و محمد حسین کنعانی‌زادگان در قلب دفاع و صادق محرمی و امید نورافکن در راست و چپ، به ثبات نسبی رسیده است.

این بار بدون مدافع محبوب کی‌روش

ایران از بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به این سو، همیشه نتایج خوبی مقابل کره جنوبی گرفته و برای این بازی که تبدیل به یکی از رقابت‌های سنتی فوتبال آسیا شده، آمادگی روانی و فنی مناسبی دارد.

پیروزی احتمالی در این بازی، می‌تواند ایران را به رکورد چهار پیروزی پیاپی در شروع دور نهایی مقدماتی جام جهانی برساند؛ چیزی که برای ایران در این زمینه بی‌سابقه است و می‌تواند مقدمه صعود آسان ایران به جام جهانی قطر را رقم بزند.

در آخرین رویارویی دو تیم در ورزشگاه آزادی، ایران با سرمربیگری کی‌روش یک بر صفر کره را برده بود. گل ایران در آن بازی را آزمون روی پاس رامین رضاییان زد؛ بازیکن محبوب کی‌روش برای پست دفاع راست که از ابتدای حضور اسکوچیچ در تیم ملی، دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود اما ایران همچنان تیمی پرستاره است که شانس اول صعود از گروه یک مقدماتی جام جهانی آسیا محسوب می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy