Saturday, Oct 2, 2021

صفحه نخست » مقام های ایرانی آذربایجان را به حمله نظامی تهدید کردند، آماده جنگ و تصرف باکو هستیم

military_100221.jpgمقامات ایرانی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی، تهران را آماده جنگ و «تصرف باکو» دانسته‌اند

العربیه - شماری از مقامات ایرانی پس از آغاز رزمایش ارتش ایران تحت عنوان «فاتحان خیبر» در نزدیکی خاک آذربایجان در واکنش‌های جداگانه‌، باکو را به حمله نظامی تهدید کردند.

با آغاز رزمایش ارتش ایران در شمال غربی این کشور، بسیاری از مقام‌های ایرانی، باکو را به «خیانت» متهم کرده و پاسخ به جمهوری آذربایجان را همراه با «خون» عنوان کردند.

تنش‌های اخیر بین تهران و باکو تنها به اعزام نیروهای نظامی و استقرار جنگ‌افزارهای جنگی در مرز بین این دو کشور محدود نشده است، بلکه بسیاری از مقامات ایرانی در گفت‌و‌گوهای خود با رسانه‌های داخلی، تهران را آماده جنگ و «تصرف باکو» دانسته‌اند.

محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس ایران در توییتی با تهدید به حمله نظامی علیه جمهوری آذربایجان نوشته است: «رزمایش فاتحان خیبر می‌تواند به عملیات فتح خیبر تبدیل شود.»

محسن علیزاده، نماینده مجلس ایران، در توصیف رابطه ایران و آذربایجان از استعاره‌ «رابطه مادر و فرزند» استفاده کرد و در واکنشی گفت: «فرزندی که به نصحیت گوش نسپارد ناچار به تنبیه تن خواهد سپرد.»

برخی دیگر از مقامات ایران، مخاطب اصلی این تهدیدها را اسرائیل می‌دانند و نسبت به فعالیت‌های تل‌آویو در همسایگی ایران هشدار داده‌اند.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با «حزب الله» خواندن ارتش ایران، در پیامی به رئیس جمهور آذربایجان گفته است، مخاطب اصلی این رزمایش، جمهوری آذربایجان نبوده بلکه اسرائیل و ترکیه است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اظهاراتی گفته بود که تهران حضور اسرائیل را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نخواهد کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران نیز روز گذشته در اظهاراتی عنوان کرده بود که اسرائیل در حال توطئه بین ایران و آذربایجان است و رابطه تهران و باکو را «دوستانه» تلقی کرد.

روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل برای مقامات ایرانی نگران‌کننده است. به‌ویژه این‌که اسرائیل همواره عملیات‌هایی را علیه تاسیسات هسته‌ای و مراکز حساس ایران انجام می‌دهد.

اختلاف‌های تهران و باکو طی هفته‌های اخیر در پی بازداشت دو راننده ایرانی در مسیر اصلی ترانزیت کالا میان دو کشور در منطقه قره‌باغ کوهستانی به‌دلیل ورود غیرقانونی آنها به خاک آذربایجان و همچنین اخذ عوارض عبور از کامیون‌های تردد کننده میان ایران و ارمنستان وارد فاز جدیدی از تنش‌ها شد.

در پی اعتراض مقامات جمهوری آذربایجان در این‌باره، عباس موسوی، سفیر ایران در باکو گفت: «ما موضوع کامیون‌ها را بررسی کردیم. مشخص شد که شرکت‌های خصوصی این قدم را برداشته‌اند. ما به شرکت‌های خصوصی هشدار دادیم که به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارند.»

پس از آن و به‌دنبال انتقال نیروها و تجهیزات نظامی ایران به منطقه مرزی و برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه پاسداران، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از برگزاری این رزمایش نظامی به‌‌‌شدت انتقاد کرد.

برخی از معترضان آذربایجانی، شب گذشته، سه آفتابه با رنگ‌های پرچم ایران را در برابر یکی از درب‌های سفارت این کشور در باکو قرار دادند. این اقدام واکنش عباس موسوی، سفیر تهران در جمهوری آذربایجان را به همراه داشت. او از بازداشت افرادی خبر داد که آنها را «تعرض‌کننده» به سفارت ایران دانسته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy