Sunday, Oct 3, 2021

صفحه نخست » رییس سازمان انرژی اتمی ایران:کار، کار اسرائیل بود

E5221815-B8D7-4F3C-BC05-96495D44E2C2.pngاسرائیل عامل حمله به تاسیسات سانتریفیوژ در کرج بود

ایران اینترنشنال - محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد اسرائیل عامل انفجار دوم تیرماه در مجتمع تاسیسات تولید سانتریفیوژ تسا در کرج بوده است. او با اشاره به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین‌های نظارتی در این مجتمع گفت که آژانس باید اول موضعش درباره این حمله را روشن کند

اسلامی که به تازگی به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک که روز یکشنبه ۱۱ مهر منتشر شد، اسرائیل را متهم به انجام این حمله کرد و گفت محل تاسیسات به ویژه محل دوربین‌های نظارتی آژانس بر اثر انفجار تخریب شد.

او با اشاره به این که تحقیقات درباره این انفجار از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد، گفت درباره جزئیات مهم این حادثه به نمایندگان آژانس در تهران و وین گفته شده است.

چهارشنبه دوم تیر ماه، وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، از یک «اقدام خرابکارانه» علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خبر داد و نوشت این اقدام با «شکست» روبرو شد و «هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی» نیز به ‌دنبال نداشت.

اما شامگاه همان روز، جروزالم پست اعلام کرد به منابعی دست یافته که نشان می‌دهد برخلاف تکذیب مقام‌های جمهوری اسلامی، این حمله «خسارات بزرگی» به‌بار آورده است.

همزمان کانال ۱۳ اسرائیل نیز گزارش داد این حمله «صدمه جدی به کارخانه تولید آلومینیوم قطعات مربوط به سانتریفیوژها» وارد کرده است.

دو ماه و نیم پس از این حادثه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از نابودی یک دوربین و گم شدن برخی قطعات نظارتی آن در این حادثه خبر داد.

پس از این گزارش، بنابر توافقی که در جریان سفر رافائل گروسی به تهران میان ایران و آژانس صورت گرفت قرار شد که جمهوری اسلامی پس از قطع چند ماهه بازرسان آژانس به دوربین‌های نظارتی، اجازه دهد آنها به این دوربین‌ها دسترسی پیدا کرده و کارت حافظه دوربین‌ها را تعویض کنند.

اما چند روز بعد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در تصمیمی مغایر با توافق اخیر اجازه تغییر کارت حافظه مجتمع تولید سانتریفیوژ کرج را به بازرسان نداده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار دسترسی فوری این بازرسان به این مجتمع شدند ولی همزمان نماینده ایران در وین گفت که دوربین‌های مجتمع تسای جزو تفاهم با آژانس نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در گفت‌وگو با اسپوتنیک با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: «بر چه اساسی طرفی که ما را دوباره تحریم کرده، به تعهدات خود پایبند نبوده، خود را از توافق خارج کرده، حتی بر کسانی که با ما همکاری می‌کنند تحریم اعمال کرده، حق کنترل بیشتر درباره پایبندی ما به تعهدات را مطالبه می‌کند.»

او همچنین گزارش‌های اخیر آژانس درباره کشف مقادیری ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت اعلام نشده ایران را رد کرد و اولویت این کشور را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، قصد این کشور برای تامین حدود ۵۰ درصد از نیازهای برق خود از طریق انرژی هسته‌ای اعلام کرد.

این در حالی است که رضا اردکانیان وزیر پیشین نیرو سهم تولید برق هسته‌ای در کشور را «کمتر از دو درصد» اعلام کرده و گفته بود: «نیروگاه اتمی بوشهر در زمانی که کاملا آماده است توانی که وارد شبکه می‌کند یک هزار مگاوات است.»

قرار است به زودی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر و درباره مسائل حل نشده میان تهران و آژانس با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی درباره احیای احتمالی برجام در وین، پس از شش دور برگزاری متوقف شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy