Sunday, Oct 3, 2021

صفحه نخست » ادامه تنش‌ها: رزمایش ترکیه و جمهوری آذربایجان در نخجوان؛ وزیر خارجه ارمنستان وارد تهران شد

Iran_Armanistan.jpg رادیو فردا - هم‌زمان با بروز تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه ارمنستان امروز دوشنبه ۱۲ مهر وارد تهران شد و در همین حال ترکیه خبر می‌دهد که فردا، سه‌شنبه، رزمایش مشترک دیگری با جمهوری آذربایجان در نخجوان برگزار خواهد کرد.

تهران در روزهای گذشته جمهوری آذربایجان را متهم کرده که در رزمایش مشترکی که با ترکیه و پاکستان برگزار کرد، می‌خواهد پای ارتش اسرائیل را به مرزهای شمالی ایران باز کند.

ایران نیز در واکنش، رزمایشی در شمال غرب کشور برگزار کرد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یکشنبه ۱۱ مهر طی سخنرانی در مراسمی به تیرگی روابط مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت که «حوادثی که در شمال غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

بنابر گزارش‌ها، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شده است.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ارمنستان در این سفر دو روزه از جمله با همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان، در مورد مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای رایزنی می‌کند.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که ایران و ارمنستان، هر دو اختلاف‌ها و تنش‌هایی با جمهوری آذربایجان دارند. ارمنستان در یک سال گذشته بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان وارد جنگ شد و در نهایت کنترل بیشتر این منطقه را به آذربایجان واگذار کرد.

روز دوشنبه همچنین یک افسر اداره ارتباطات وزارت دفاع ترکیه از آغاز به کار پروژه «تیپ برادری» به منظور آنچه افزایش توان همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان خواند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رزمایش نظامی «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» با همکاری دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز در روزهای ۱۳ تا ۱۶ مهر در نخجوان برگزار می‌شود.

به گفته سرگرد پینار کارا، هدف از اجرای این رزمایش افزایش سطح هماهنگی میان نیروی زمینی ارتش دو کشور است.

این رزمایش سه روز پس از مانور نظامی ارتش جمهوری اسلامی در شمال غرب ایران انجام می‌شود؛ اقدامی که با واکنش مقامات آذربایجان روبه‌رو شد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در توضیح انگیزه برگزاری رزمایش گفته است که «دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند» و از مقام‌های جمهوری آذربایجان خواسته است که «اجازه ندهند اسرائیل خاک این کشور را بستری برای تحقق اهداف خود قرار دهد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy