Wednesday, Oct 6, 2021

صفحه نخست » نوبل ادبی ۲۰۲۱ به عبدالرزاق گورنه، نویسنده تانزانیایی تعلق گرفت

abdelrazaq.jpg سایت دویچه وله - کمیته ادبی نوبل جایزه سال ۲۰۲۱ را به نویسنده تانزانیایی، عبدالرزاق گورنه اعطا کرد. گورناه به خاطر"توصیف بی‌‌محابا و نافذ تاثیرات استعمار و سرنوشت مهاجران و پناهجویان" این جایزه را دریافت کرده است.

جایزه نوبل ادبی سال ۲۰۲۱ به عبدالرزاق گورنه، نویسنده تانزانیایی تعلق گرفت. کمیته ادبی نوبل در توضیح دلایل اعطای این جایزه به گورنه او را نویسنده‌ای توصیف کرده که در آثار خود "به نحوی سرسختانه و بی‌محابا و نافذ به موضوع استعمار و سرنوشت مهاجران و پناهجویان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها" پرداخته است.

او تا کنون ۱۰ رمان و یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان "مادرم در یک مزرعه در آفریقا زندگی می‌کرد" (۲۰۰۶) منتشر کرده است.

معروف‌ترین رمان‌های گورنه "خاطرات تحول" (Memory of Departur) و راه زائران (Pilgrims Way) نام دارند.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

گورنه زاده زنگبار (تانزانیای کنونی) است و ۷۳ سال سن دارد. او در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ استاد دانشگاه کانو در نیجریه بود. بعدا به بریتانیا رفت و در دانشگاه کنت مدرک دکترا گرفت و هنوز هم در این کشور زندگی می‌کند. او آثار خود را به انگلیسی می‌نویسد.

جایزه نوبل ۱۰ میلیون کرون سوئد معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار است که معمولاً همراه با یک مدال و دیپلم افتخار اعطا می‌شود.

مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم و اسلو همچون سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات سال گذشته به لوئیز گلیک، شاعر آمریکایی، اهدا شد.

ارنست همینگوی، جرج برنارد شاو، هرمان هسه، توماس الیوت، ویلیام فاکنر، آلبر کامو، ساموئل بکت، پابلو نرودا، هاینریش بل، گابریل گارسیا مارکز، تونی موریسون، گونتر گراس، ارنست همینگوی، اورهان پاموک، دوریس لسینگ، هرتا مولر، ماریو بارگاس یوسا و آلیس مونرو از معروف‌ترین چهره‌های ادبی جهان هستند که در صد سال گذشته نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy