Saturday, Oct 9, 2021

صفحه نخست » ابوالحسن بنی‌صدر در پاریس درگذشت

bani.jpgایران اینترنشنال - ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهور اسلامی ایران، در پاریس درگذشت.

خانواده بنی‌صدر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که او روز شنبه ۱۷ مهرماه پس از مدتی طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس درگذشت.

بنی صدر متولد سال ۱۳۱۲ در همدان و فرزند آیت‌الله نصرالله بنی‌صدر بود. او در دانشگاه تهران حقوق و اقتصاد تحصیل کرده بود و اول آذر سال ۴۲ به پاریس رفت.

او در ۵ بهمن ۵۸ به عنوان اولین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد اما پس از آن با حزب جمهوری و مجلس اول دچار اختلاف و درگیری شد و سرانجام در خرداد ۶۰ جریان نزدیک به حزب جمهوری اسلامی در مجلس طرح عزل ابوالحسن بنی‌صدر را ارائه کردند.

رای به عدم کفایت سیاسی و عزل او به تصویب مجلس رسید و این حکم توسط روح‌الله خمینی تایید شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بنی صدر مدتی پس از این اتفاق مخفی شد و بعد به همراه مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، از ایران خارج شد. او در بیرون از ایران نشریه «انقلاب اسلامی» را که در ایران مدیر مسئول آن بود همچنان منتشر می‌کرد.

بنی‌صدر در فرانسه به همراه مسعود رجوی از جمله اعضای گروه «شورای ملی مقاومت» بود اما به گفته خودش، به دلیل روابط سازمان مجاهدین خلق با عراق این شورا را ترک کرد.

ابوالحسن بنی‌صدر در دادگاه ترور مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس شهادت داد و اطلاعاتی را درباره نحوه برنامه‌ریزی و اجرای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور به این دادگاه ارائه کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy