Saturday, Oct 9, 2021

صفحه نخست » "قصاب حما" به خانه بازگشت

jalad_100921.jpgدویچه وله - رفعت اسد، عموی بشار اسد بعد از ۳۶ سال تبعید در فرانسه روز پنج‌شنبه ۷ اکتبر به سوریه بازگشت. او که از سوی حافظ اسد، پدر بشار اسد به اقدام به یک کودتای نافرجام متهم شده بود، در سال ۱۹۸۴ به فرانسه رفت.

بشار اسد به عموی ۸۴ ساله خود اجازه داد که پس از ۳۶ سال تبعید به سوریه بازگردد. به نوشته روزنامه طرفدار دولت سوریه، الوطن، رفعت اسد روز پنج‌شنبه ۷ اکتبر وارد دمشق شد.

علیه رفعت اسد از سال ۲۰۱۴ پرونده قضایی به اتهام پولشویی در فرانسه جریان دارد. حدود یک ماه پیش دادگاه تجدیدنظر پاریس حکم چهار سال حبس او را به اتهام سوءاستفاده از بودجه عمومی در سوریه، پولشویی و خرید املاک و مستغلات در فرانسه با اموالی که به طور غیرقانونی به دست آمده‌اند، تایید کرد.

رفعت اسد سال‌ها معاون حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه بود اما در سال ۱۹۸۴ متهم به طراحی و اجرای کودتای نافرجام علیه برادرش شد و به همین دلیل به فرانسه رفت.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

روزنامه الوطن نوشته است: «به منظور جلوگیری از زندانی شدن رفعت اسد در فرانسه، پرزیدنت بشار اسد از آنچه او گفته و انجام داده می‌گذرد و به او اجازه می‌دهد که به سوریه بازگردد.» این روزنامه افزوده است که انتظار نمی‌رود رفعت مقامی سیاسی را بر عهده بگیرد.

"قصاب حما" و متهم به پولشویی و اختلاس

در سال ۱۹۸۲ اعتراضات گسترده‌ای در شهر حمای سوریه علیه دولت حافظ اسد صورت گرفت که به شدت سرکوب شد و هزاران نفر در جریان آن کشته شدند. بسیاری از مردم سوریه معتقدند عامل اصلی کشتار و سرکوب خونین این اعتراضات معاون رئیس جمهوری وقت، رفعت اسد بوده است و به همین دلیل به او لقب "قصاب حما" را داده‌اند.

رفعت اسد از سال ۲۰۱۴ نیز متهم در پرونده‌ای است که برایش حکم چهار سال حبس صادر شده است. او به دلیل اعمال مجرمانه‌ای که در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ انجام داده محاکمه شده است. اتهامات او در این پرونده از جمله فرار مالیاتی و اختلاس اموال دولتی سوریه است.

در ماه ژوئن گذشته، دادگاهی در پاریس شکایت علیه رفعت اسد در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ را رد کرد اما او را در اتهام پولشویی و نیز در سوءاستفاده از بودجه دولتی سوریه در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ و فرار مالیاتی مقصر دانست.

ماه گذشته نیز دادگاه تجدید نظر حکم صادره علیه رفعت اسد را تایید کرد. او به دلیل کهولت سن نباید به زندان برود اما حکمی که در دادگاه اولیه برای توقیف اموال او صادر شده اجرا می‌شود. بر اساس این حکم املاکی که رفعت اسد در فرانسه دارد و ارزش آنها حدود ۹۰ میلیون یورو برآورد می‌شود، توقیف می‌شوند.

این املاک شامل دو خانه مسکونی در مناطق مجلل حوالی پاریس، یک مزرعه پرورش اسب، حدود ۴۰ آپارتمان و یک قصر است.

رفعت اسد و خانواده‌اش اموال زیادی در خارج از فرانسه نیز دارند از جمله یک مجموعه عظیم مستغلات در اسپانیا که ارزش آن حدود ۶۹۵ میلیون یورو برآورد می‌شود و در سال ۲۰۱۷ از سوی دادگاه توقیف شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy