Tuesday, Oct 12, 2021

صفحه نخست » توافق ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی کنسولگری‌ها

farda11.jpgرادیو فردا - یک دیپلمات خارجی در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی کنسولگری‌های خود در دو کشور به توافق اولیه رسیده‌اند و احتمالا تا چند هفته آینده اعلام عادی‌سازی روابط شود.

گزارش روز دوشنبه این خبرگزاری به مذاکرات میان تهران و ریاض می‌پردازد و می‌گوید که دو رقیب منطقه‌ای نشانه‌هایی دال بر تمایل خود به گرم شدن روابط نشان داده‌اند، اما کارشناسان معتقدند که پس از مدت زمانی حدود شش سال قطع ارتباط، اقدامات بیشتری برای کاهش‌ تنش‌ها لازم است.

پادشاهی سنی مذهب عربستان سعودی و ایران با اکثریت جمعیت شیعه، دی ماه ۱۳۹۴ پس از آن که گروهی از معترضان به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مذهب در عربستان، به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد یورش بردند، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند.

دو کشور در چندین منازعه خاورمیانه در جبهه مقابل هم قرار دارند، اما با این حال مقامات ایران و عربستان سعودی طی هفته‌های اخیر با لحنی مثبت از پیشرفت در مذاکرات خود سخن گفته‌اند.

این مذاکرات از اوایل بهار امسال که هنوز دولت حسن روحانی در ایران بر سر کار بود با میانجی‌گری و میزبانی عراق آغاز شد و اکنون ادامه آن به دولت ابراهیم رئیسی واگذار شده است.

یک دیپلمات خارجی در ریاض که در جریان این مذاکرات قرار دارد به خبرگزاری فرانسه گفت که طرفین «در آستانه توافق برای کاهش تنش‌ها میان خود و جنگ‌های نیابتی در منطقه هستند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یازدهم مهر ماه فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، خبر داد که چهارمین دور مذاکرات با تهران در روز ۳۰ شهریور انجام گرفته است و سپس ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند «زمینه‌ای برای حل مسائل بین دو کشور فراهم آورند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy