Tuesday, Oct 12, 2021

صفحه نخست » گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجۀ ایران و آذربایجان

ir_az.jpg رادیو بین المللی فرانسه - حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران و جیحون بایراموف وزیر امور خارجۀ جمهوری آذربایجان، در یک تماس تلفنی آخرین تحولات در روابط میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در جریان این گفتگو، دو طرف بر اهمیت روابط دوجانبه و کاهش اختلافات از جمله در زمینۀ عبور کامیون‌های ایرانی از خاک‌ جمهوری آذربایجان برای رسیدن به ارمنستان، تاکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران، در گفتگوی تلفنی با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود، ضمن تاکید بر ضرورت احترام متقابل و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور، گفت: «ایران و جمهوری آذربایجان دارای روابط دیرینه‌ای با یکدیگر هستند».

وی تصریح کرد: «دو کشور باید مانع سوءتفاهم در مناسبات فیمابین شده و شایسته است به سرعت روابط خود را در مسیر درست و رو به رشد ادامه دهند».

حسین امیرعبداللهیان همچنین در این‌گفتگوی تلفنی تأکید کرد که «توقع ایران این است که مشکل تردد ترانزیتی کامیون‌ها مرتفع شود».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به عمق روابط دو کشور، تصریح کرد: «ایران و جمهوری آذربایجان دشمنانی دارند و طرفین نباید به دشمنان فرصت اختلال در مناسبات بین دو کشور را بدهند و نگرانی‌ها را باید از طریق گفتگو و همکاری، حل و فصل کنند».

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این مکالمۀ تلفنی، رابطه با جمهوری اسلامی ایران را «دوستانه» خواند و گفت: «روابط با کشورهای دوست برای جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارد».

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین بر «حل وفصل مشکلات از طریق گفتگو و در فضایی آرام و صمیمانه» تاکید کرد.

جیحون بایراموف در ادامه پیشنهاد کرد که مقامات گمرک ایران و جمهوری آذربایجان، برای حل مشکلات ترانزیت کالاهای ایرانی، گفتگو کنند.

وزیر امور خارجۀ جمهوری آذربایجان همچنین وعده داد که آزادی دو راننده کامیون ایرانی را که در این کشور در بازداشت به سر می‌برند، پیگیری کند.

حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف در ادامۀ این گفتگو، از یکدیگر برای سفر به تهران و باکو دعوت کردند.

پیش از این، وزیر امور خارجۀ ایران در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز در دیدار با همتای آذربایجانی خود، دربارۀ تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و موضوعات کنسولی از جمله آزادی دو راننده ایرانی بازداشتی در آذربایجان رایزنی کرده بود و توافق شده بود که این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود.

ایران و جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر روابط متشنج و تنش لفظی کم سابقه‌ای داشته‌اند. در حال حاضر حدود چهار هفته است که دو راننده کامیون ایرانی حامل مواد سوختی، در بازداشت جمهوری آذربایجان به سر می‌برند و به باکو منتقل شده‌اند.

دولت باکو این دو رانندۀ ایرانی را که در محور گوریس-قاپان در حال تردد بودند، به اتهام عبور غیرقانونی از مرز آذربایجان به ارمنستان، بازداشت کرده است.

این در حالیست که جاده گوریس- قاپان که مسیر اصلی ترازیت و انتقال بار کامیون‌های ایرانی به ارمنستان است، تا چند ماه پیش کاملاً در کنترل دولت ایروان بود و تردد کامیون‌های ایرانی در آن بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شد.

مقام‌های ایرانی خواستار آزادی فوری این دو راننده کامیون شده‌اند و در هفته‌های اخیر به‌طور فزاینده به روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل که تأمین‌کننده اصلی جنگ‌افزار برای این کشور است، اعتراض کرده‌اند.

تنش‌ها بین تهران و باکو با ادعای مقامات ایرانی مبنی بر نفوذ اسرائیل در نزدیکی‌های مرز ایران با جمهوری آذربایجان، در روزهای اخیر افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy