Thursday, Oct 14, 2021

صفحه نخست » چرا سفر انریکه مورا به تهران «تعیین‌کننده» است؟

voa13.jpgصدای آمریکا - هم‌زمان با موضع‌گیری محکم‌تر آمریکا در قبال ایران، رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نیز می‌نویسد که سفر این هفته هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام به تهران، مانند همیشه نخواهد بود.

انریکه مورا، قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران عمل می‌کند‌، قرار است پنجشنبه به تهران برود.

این سفر در شرایطی است که دولت ابراهیم رئیسی تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام نکرده است و با ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، صبر آمریکا و اروپا را به چالش کشیده است.

مورا قرار است در سفر به ایران با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صحبت کند. ایران چهار ماه پیش گفت‌و‌گوهای احیای برجام در وین را متوقف کرد.

دیپلمات‌هایی از بریتانیا، آلمان، و فرانسه گفته‌اند که سفر مورا در زمان مهمی انجام می‌گیرد. به نوشته رویترز، آنها گفته‌‌اند که وضعیت پرونده هسته‌ای ایران از زمان توقف گفت‌و‌گوها «بدتر» شده و ایران سرعت غنی‌سازی و میزان غنای اورانیوم غنی‌سازی شده را افزایش داده است که این می‌تواند مسیری برای رسیدن به بمب هسته‌ای باشد.

این دیپلمات‌ها گفته‌‌‌اند که به همین دلایل آنها سفر مورا را سفری معمولی نمی‌دانند، بلکه آن را به منزله «یک سفر تعیین‌کننده در این بحران» می‌بینند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است که «دولت ابراهیم رئیسی» از طریق اظهارات و اقداماتش «درباره نیت خود برای بازگشت به برجام» شک و تردید ایجاد کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری هشدار داد که اگر مسیر دیپلماسی با ایران برای جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌‌ای است شکست بخورد، آمریکا آماده هست «به گزینه‌های دیگر» روی بیاورد.

در پی این سخنان، یائير لاپید، وزیر خارجه اسرائيل که در آن کنفرانس خبری حضور داشت، گفت که فکر می‌کند همه منظور از «گزینه‌‌های دیگر» را می‌فهمند.

اسرائيل بارها گفته است که حق اقدام نظامی را برای خود محفوظ می‌دارد. اسرائيل پیشتر سایت‌های هسته‌ای در عراق و سوریه را بمباران کرده است، اما برخی نسبت به قابلیت این کشور برای این که به تنهایی سایت‌‌های هسته‌ای در ایران را هدف قرار دهد، ابراز تردید کرده‌‌اند.

آقای لاپید گفته است که ایران می‌خواهد به کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای تبدیل شود و نباید گذاشت که چنین وضعیتی پیش آید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy