Saturday, Oct 16, 2021

صفحه نخست » خط و نشان تهران برای باکو

baku_101621.jpgمراقب دام‌های شیاطین باشید

رادیو زمانه - محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی صبح روز شنبه ۲۴ مهرماه گفت که اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در مورد قاچاق مواد مخدر از ایران و ارمنستان به اروپا گفت که به علی‌اف «اطلاعات غلط» داده شده است.

روز جمعه ۲۳ مهر /۱۵ اکتبر علی‌اف در یک سخنرانی گفته بود که ارمنستان با مشارکت ایران حدود ۳۰ سال از گذرگاه قره‌باغ برای انتقال مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرد.

او گفت: «حجم هروئین کشف شده توسط ما در سایر مناطق مرز آذربایجان و ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. این بدان معناست که حدود ۳۰ سال است که ارمنستان به همراه ایران از سرزمین‌های اشغالی سابق آذربایجان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرد.»

البته سخنرانی علی‌اف ترکیبی از این اتهام و جملاتی آشتی‌جویانه بود. او گفت که ایران و کشورش دوستی دیرپایی دارند و باید مسائل زودتر حل شود.

اما واکنش ایران هم ترکیبی از خشم و مسالمت بود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بخش آشتی‌جویانه این واکنش را بر عهده داشت. او گفت که «برخی اظهارات بر علیه حسن همجواری و همسایگی است. نباید بین دو ملت هم کیش و مسلمان شکاف ایجاد شود.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

ولی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در توییتر پاسخی از سر خشم به علی‌اف نشان داد.

شمخانی نوشت: «بی‌توجهی به اصول و الزامات همسایگی و بیان اظهارات کذب و غیرسازنده، نشانه حسن‌نیت و تدبیر نیست. اتهام‌زنی به کشوری که جامعه جهانی آن را به عنوان قهرمان مبارزه با مواد مخدر می‌شناسد، اثری جز بی‌اعتبارسازی کلام گوینده ندارد. مراقب دام‌های پرهزینه شیاطین باشید.»

در ارمنستان نیز، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور گفت که اظهارات علی اف دروغ است و ایروان و تهران همکاری تنگاتنگی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر دارند.

در تهران، نخستین واکنش به اظهارات علی‌اف را سعید خطیب‌زاده همان روز جمعه نشان داد و گفت سخنان رئیس‌جمهور آذربایجان «در راستای منافع رژیم صهیونیستی» برای «تحت تاثیر قرار دادن روابط برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، آذربایجان را متهم به دورویی کرد و گفت که آن‌ها در پیام‌های خصوصی‌شان یک چیز می گویند و در سخنان علنی یک چیز دیگر: « به نظر می‌رسد به رغم پیامهای خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس های مختلف دریافت می‌شود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد.»

وزارت خارجه ایران گفته است که «در جای خود پاسخ مقتضی» به حرف‌های علی‌اف داده خواهد شد. هنوز مشخص نیست که پاسخ مقتضی ایران برای کاستن از تنش‌ها خواهد بود یا قرار است روابط خصمانه‌تر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy