Tuesday, Oct 19, 2021

صفحه نخست » اپل دنیای لپ‌تاپ را تکان داد

app.jpg رادیو فردا - مهدی مطلبی - اپل با معرفی نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک بوک پرو انقلاب تازه‌ای در زمینۀ رایانه‌های شخصی به پا کرد.

چرا محصول جدید انقلابی است؟

در مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید، اپل معماری قدیمی پردازنده‌ها را، که متعلق به شرکت اینتل است، به‌طور کامل کنار گذاشته و از پردازنده‌های خود با معماری آرم استفاده کرده است.

پردازندۀ جدید ام‌یک پرو و ام‌یک مکس از تمامی پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها در جهان که ساخت اینتل یا شرکت‌های دیگر است، قوی‌تر است و مصرف کمتری دارد.

این پردازندۀ جدید مسیر شرکت‌های دیگر را تغییر خواهد داد و حتی می‌توان گفت حالا شرکتی مانند اینتل با بحران روبه‌رو خواهد بود که چرا همچنان از معماری قدیمی ایکس ۸۶ استفاده می‌کند. شرکت مایکروسافت هم با چالش روبه‌روست که چرا وقتی می‌شود با معماری آرم پردازندۀ قوی و کم‌مصرف ساخت، از پردازنده‌های اینتل در سیستم‌عامل ویندوز دل نمی‌کند.

شرکت‌های دیگرِ سازندۀ لپ‌تاپ مانند دل و لنوو و اچ‌پی هم احتمالاً با ریزش شدید برخی کاربران خود روبه‌رو می‌شوند و عاشقان فناوری حالا دلیل منطقی دارند که به سمت اپل بروند.

پردازندۀ وحشی اپل

پردازندۀ جدید اپل را می‌توان به یک گاو خشمگین قدرتمند تشبیه کرد که به گاو‌های ضعیف و کُند حمله کرده است. سال‌هاست که اتفاق عجیبی در زمینۀ سرعت پردازنده‌های رایانه‌های شخصی رخ نداده و تغییرات تقریباً بسیار کم بوده است، اما حالا باید گفت پردازنده‌های جدید اپل تنها با پردازندۀ خودِ این شرکت رقابت می‌کنند.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

حالا ام‌یک پرو و ام‌یک مکس بهتر از پردازندۀ ام‌یک هستند و پردازنده‌های اینتل قادر به رقابت با آن‌ها نیستند. پردازندۀ ام‌یک پرو دارای ۱۰ هستۀ سی‌پی‌یو و ۱۶ هستۀ گرافیکی است. نسخۀ ام‌یک مکس دارای ۱۰ هستۀ سی‌پی‌یو و ۳۲ هستۀ گرافیکی است. ام‌یک پرو دارای ۳۳ میلیارد ترانزیستور است که تقریباً دو برابر پردازندۀ ام‌یک است و در نسخۀ ام‌یک مکس این تعداد به ۵۷ میلیارد ترانزیستور می‌رسد.

همۀ این پردازنده‌ها بر اساس لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده‌اند.

اپل ادعا می‌کند ام‌یک مکس از قوی‌ترین پردازنده‌های دیگر شرکت‌ها بیش از دو برابر در زمینۀ پردازش عددی قوی‌تر است و در زمینه گرافیکی این برتری تا سه برابر افزایش می‌یابد.

دربارۀ این اعداد فعلاً نمی‌توان به‌طور دقیق و مستقل قضاوت کرد، اما بعید به نظر می‌رسد این ادعا چندان دور از واقعیت باشد.

اپل همچنین ادعا می‌کند پردازنده‌های جدیدیش در مک‌بوک پرو به‌ازای هر وات سرعت بیشتری به کاربر تحویل می‌دهند که این به‌معنای مصرف کمتر است. در نسخۀ مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با یک بار شارژ کاربر می‌تواند ۲۱ ساعت فیلم تماشا کند.

طراحی متفاوت

اپل در سری جدید محصولات خود زبان طراحی محصول را نیز تا حدودی تغییر داده است. این تغییر زبان طراحی در پنج سال گذشته بزرگ‌ترین تغییر زبان طراحی محصولات این شرکت است.

حالا اپل ناچ را از آیفون به مک‌بوک پرو هم آورده است و صفحه‌نمایش حاشیه بسیار کمی دارد. دوربین آن هم۱۰۸۰ مگاپیکسلی و فول اچ‌دی شده است. اپل ادعا می‌کند دوربین جدید دو برابر عملکرد بهتری نسبت به نسخۀ قبلی دارد. اپل نوار لمسی بالای صفحه‌کلید را نیز حذف کرده و دوباره کلیدهای فیزیکی را بازگردانده است.

پهنای باند در حافظۀ این محصول حداقل ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه و حداکثر ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه است. ظرفیت حافظه هم بین یک ترابایت تا هشت ترابایت متغیر است.

درگاه‌های متنوعی برای این سری از لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفته شده و نمایشگر دستگاه هم چهار کی با نرخ نوسان ۱۲۰ هرتزی است. برای سیستم صوتی شش بلندگو در نظر گرفته شده است.

و در پایان، و شاید مهم‌تر برای برخی، این‌که قیمت مدل ۱۴اینچی از دو هزار دلار و نسخۀ ۱۶اینچی از دو هزار و ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy