Tuesday, Oct 19, 2021

صفحه نخست » هشدارهای داخلی و خارجی به جمهوری اسلامی در مورد نزدیک شدن به «خط خطر»

Grossi.jpg کیهان لندن - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به واشنگتن رفته بعد از ملاقات با آنتونی بلینکن وزیر خارجه با شماری از سناتورهای آمریکایی دیدار و گفتگو کرد.

رافائل گروسی در حالی با سناتورها ملاقات کرده که در مصاحبه با «فاینشنال تایمز» هشدار داده است جمهوری اسالمی ایران چند ماه بیشتر تا رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت هسته‌ای فاصله ندارد و به زودی مواد لازم برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت. وی اما در عین حال گفت: «شخصاً فکر نمی‌کند ایران سراغ تولید بمب هسته‌ای برود.»

گروسی تأکید کرده باید هرچه زودتر با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ملاقات کند. او گفته «من نتوانستم با وزیر خارجه [جدید] ایران صحبت کنم... باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این امر ضروریست وگرنه نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم!»

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن در دیدار گروسی بر حمایت راسخ آمریکا از ماموریت راستی‌آزمایی برای اطمینان از پایبندی به پیمان منع گسترش هسته‌ای از جمله در ایران تاکید کرد. بلینکن گفته ایران باید به تعهدات راستی‌آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد.

جیم ریش سناتور جمهور‌یخواه از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت رژیم ایران همچنان برنامه اتمی خود را توسعه می‌دهد، تعهدات بین‌المللی را نقض می‌کند و مانع از انجام وظایف نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

وی تأکید کرده عدم ارائه پاسخ‌های معتبر از سوی رژیم ایران به پرسش‌های آژانس بین‌المللی در مورد سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود، غیرقابل قبول است.

ریش با قدردانی از گروسی خواست تا وقتی که ایران تمام اطلاعات مورد نیاز را ارائه ندهد، به فشارهای خود ادامه دهد.

وی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات قاطع قبل از جلسه شورای حکام در ماه نوامبر از آمادگی برای صدور قطعنامه و ارجاع پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت تاکید کرد. این سناتور جمهوریخواه گفت بایدن باید سرانجام تشخیص دهد که رژیم ایران به هیچ توافقی که منافع ایالات متحده و متحدان ما را حفظ کند، علاقه‌ای ندارد.

براهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده «ایران نمی‌پسندد که آژانس اقدامات خود را با کشوری مثل آمریکا هماهنگ کند و بخواهند بر مبنای منافع آمریکایی‌ها با ایران گفتگو کند این کار را قبیح می‌دانیم.»

نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا در مواضعی همسو با جمهوری اسلامی ایران که مورد استقبال «کیهان تهران» هم قرار گرفته گفته است تا وقتی آمریکا و غرب دنبال نسیه دادن و نقد گرفتن در برجام باشند، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. اما یوسف مولایی استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در روزنامه «آرمان ملی» منتشر کرده نوشته است گذر زمان به نفع جمهوری اسلامی نیست و کار دشوارتر و پیچیده‌تر و به «خط خطر» نزدیک‌تر شده و این احتمال هست که «دیگر مذاکرات هیچ اهمیت و اعتباری نداشته باشد.» به عقیده‌ای این استاد دانشگاه «شاید وارد یک فضایی شویم که آمریکا و اروپایی‌ها با توافق همدیگر به صورت اجماع، اعمال فشار را بر ما بیشتر کنند.» یوسف مولایی تأکید کرده «ما نمی‌دانیم تا آنجا چقدر فاصله داریم ولی هرچه می‌گذرد به آن خط نزدیک می‌شویم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy