Tuesday, Oct 19, 2021

صفحه نخست » قتل مأمور سوری، آغاز فاز جدید کارزار اسرائیل علیه جمهوری اسلامی

syria_101921.jpgتایمز اسرائیل - مرگ قانونگزار پیشین دروزی سوری، که منتسب به تک-تیرانداز اسرائیلی شده، ممکن است آغاز فاز تازه ای از جنگ اسرائیل علیه استقرار ایران در کشور همسایه، سوریه باشد.

کارشناسان نظامی می گویند احتمال دارد قتل هدفمند قانونگزار پیشین سوری از اهالی دروز توسط اسرائیل پیامی علیه استقرار ایران در کشور همسایه، سوریه باشد.

اسوشیتد پرس - مرگ قانونگزار پیشین دروزی سوری، که منتسب به تک-تیرانداز اسرائیلی شده، ممکن است آغاز فاز تازه ای از جنگ اسرائیل علیه استقرار ایران در کشور همسایه، سوریه باشد.

خبرگزاری دولتی سوریه گفت مدحت الشمس روز شنبه در روستای عین الطینه در امتداد جبههٔ اسرائیل در بلندیهای جولان، نزدیک دفتر امور دولتی سوریه که با تحت مدیریت وی بود، به ضرب گلوله کشته شد. رسانه های اسرائیلی گفتند صالح با نظامیان ایرانی علیه اسرائيل همکاری می کرد.

222.jpgتصویر: مدحت الصالح

***

نیروهای دفاعی اسرائیل از ابراز نظر در این باره خودداری کردند، اما سوریه مدعی است که درست است و اولین باری است که فردی در ارتباط با ایران توسط تک-تیرانداز اسرائیلی در آنسوی مرز کشته شده است. اسرائیل گفته است حضور نظامی دائم ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد، و به حمله های هوایی بسیار به محموله های تسلیحاتی ایران و هدفهای نظامی سوری در سالهای گذشته اذعان کرده است.

اسرائیل در جنگ شش روزهٔ ۱۹۶۷ بلندیهای جولان سوریه را تصرف کرد و سپس ناحیهٔ استراتژیک مذکور را به انضمام خاک خود درآورد. بخش بزرگی از جامعهٔ جهانی انضمام بلندیهای جولان به اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، با وجود این دولت پیشین ایالات متحده به ریاست جمهوری دونالد ترامپ این ناحیه را بخشی از اسرائیل اعلام کرد.

صالح در مجدالشمس، واقع در بخش اسرائیلی جولان بدنیا آمد و بارها در اسرائیل به زندان افتد، که آخرین بار آن یک محکومیت ۱۲ ساله بود و در ۱۹۹۷ آزاد شد.

او سپس به سوریه نقل مکان کرد، و در ۱۹۹۸ به نمایندگی مجلس انتخاب شد و به عنوان مشاور دولت در امور جولان به خدمت پرداخت.

جامعهٔ کوچک دروز که در ناحیهٔ تحت کنترل اسرائیل در جولان سکونت دارد، عموما با اسرائيل دارای روابط خوب دارد. اما بسیاری از اعضای این جامعه همچنان وفاداری خود به سوریه را ابراز می کنند و بخشی به این دلیل است که خویشاوندانی در آن سوی مرز دارند.

سمیح ایوب، از ساکنان جولان اسرائيل، گفت صالح با ایران و یا با هیچ شبه نظامی «هیچ ارتباطی» نداشت. او گفت «[صالح] آدم آرامی بود که در اداره ای بکار مشغول بود. او را کنار خانهٔ خودش کشتند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy