Tuesday, Oct 19, 2021

صفحه نخست » جمعیت دانش‌آموزان ایران طی ۲۰ سال بیش از دو میلیون نفر کاهش داشته است

da.jpg رادیو فردا - مرکز آمار ایران در گزارشی از کاهش بیش از دو میلیون نفری تعداد دانش‌آموزان ایرانی طی ۲۰ سال گذشته خبر داد.

در این گزارش تفصیلی درباره جزئیات شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی ایران، به بررسی وضعیت دانش‌آموزان به تفکیک جنسیت از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، در سال تحصیلی ۱۳۸۱ - ۱۳۸۰ مجموع دانش‌آموزان در کشور ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است که از این تعداد ۹ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۹۵۲ پسر و هشت میلیون و ۵۲۲ هزار و ۵۶۳ دختر بودند.

اما در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ مجموع دانش‌آموزان در ایران به ۱۵ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۸۷ نفر کاهش یافته که در مقایسه با ابتدای دوره حدود ۲.۲ میلیون نفر کاهش دارد.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این گزارش به علت این کاهش چشمگیر در جمعیت دانش‌آموزی اشاره نشده، اما بر اساس آمارهای رسمی، میزان زاد و ولد در ایران، در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته و کارشناسان نیز بارها در مورد پیر شدن جمعیت ایران هشدار داده‌اند.

در فاصله سال ۱۳۸۰ تاکنون و در این دوره ۲۰ ساله نوسان تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای بوده که در سال ۸۶ - ۱۳۸۵ نسبت به ابتدای دوره، تعداد با کاهش حدود سه میلیونی به ۱۴.۹ میلیون نفر می‌رسد و پنج سال بعد این آمار به ۱۳.۳ میلیون نفر کاهش می‌یابد.

از سال تحصیلی ۹۳ - ۱۳۹۲ تعداد دانش‌آموزان به تدریج رو به افزایش رفته و ۱۳.۴ میلیون نفر اعلام شده است.

در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۳.۶، ۱۳۹۴ حدود ۱۳.۸ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی تحصیل کرده‌اند.

اما در سال تحصیل۹۶ - ۱۳۹۵ تعداد دانش‌آموزان در روند افزایشی به ۱۴.۲ میلیون، در ۹۷ - ۱۳۹۶ به ۱۴.۷ میلیون، ۹۸ - ۱۳۹۷ به ۱۵.۴ و در سال تحصیلی ۹۹ - ۱۳۹۸ به ۱۵.۷ میلیون نفر رسیده است که این تعداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ اندکی کاهش یافته و به ۱۵.۶ میلیون می‌رسد.

بر اساس این گزارش، در بین جمعیت دانش‌آموزی در حال حاضر بیش از هشت میلیون پسر و بالغ بر ۷.۵ میلیون نفر دختر هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy