Thursday, Oct 21, 2021

صفحه نخست » اسرائیل: در برخورد با ایران فقط مسئله زمان مطرح است و سرانجام وقت آن فرا می‌رسد

isr_102121.jpgفرنوش رام - رادیو فردا

وزیر دارایی اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر گفت که «در برخورد با ایران فقط مسئله زمان مطرح است، و این مدت خیلی طولانی نخواهد بود و سرانجام زمان آن فرا می‌رسد».

آویگدور لیبرمن این اظهارنظر را در واکنش به گزارش‌های مرتبط با احتمال از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک بین قدرت‌های جهانی با ایران برای احیای برجام بیان کرد.

او در گفت‌وگو با سایت خبری اسرائیلی «والانیوز» گفت: «هیچ اقدام دیپلماتیک یا توافقی مانع از برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد».

آقای لیبرمن افزود که ایران «کره شمالی را (به عنوان الگو) نگاه می‌کند، به رغم گام‌های دیپلماتیکی که تاکنون برداشته شده است، ما شاهد توسعه بی‌سابقه برنامه اتمی آن‌ها هستیم».

وزیر دارایی اسرائیل این را نیز گفت که «ملت یهود نباید در هذیان زندگی کند؛ (آدولف) هیتلر کتاب خود («نبرد من») را در سال ۱۹۲۳ نوشت و بعد قدرت را در دست گرفت؛ اکنون نیز موضوع ایران، مشکل جامعه بین‌المللی است اما پیش از هر چیز معضل ما است؛ آن‌ها تصریح کرده‌اند که سیاست‌شان نابودی اسرائیل است، قصد آن‌ها جدی است».

اسرائیل که از خروج آمریکا از برجام عمیقا خشنود بود، از زمان تغییر دولت در واشینگتن و روی کار آمدن جو بایدن، با هر نوع مذاکره بین واشینگتن و تهران و احیای برجام به‌شدت مخالفت کرده و پیشاپیش از آن ابراز نگرانی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

با این حال، شش دور مذاکرات برجامی میان ایران و قدرت‌های جهانی و حضور غیرمستقیم آمریکا در وین، تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد امسال برگزار شد.

آمریکا تاکید کرده که آماده بازگشت به مذاکرات است. ایران اما با وجود تاکید دولت ابراهیم رئیسی برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و اعلام این‌که «به زودی» به میز مذاکرات برمی‌گردد، هنوز هیچ نشانی از آمادگی برای نرمش در دور جدید تماس‌ها از خود نشان نداده است. تاریخ مشخصی نیز برای تجدید مذاکرات تعیین نشده است.

سه منبع دیپلماتیک روز ۲۸ مهر به خبرگزاری رویترز گفتند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز ۳۰ مهر با دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان برای احیای برجام دیدار خواهد کرد. سفر آقای مالی به اروپا ظاهرا نشانی از قریب‌الوقوع بودن زمان تجدید مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

اسرائیل در جریان سفر روز پنجم شهریور نفتالی بنت، نخست‌وزیر، به واشینگتن و گفت‌وگوی او با جو بایدن، و پس از آن در جریان دیدارهای اخیر بین ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی با همتای آمریکایی‌اش، بار دیگر تاکید کرده که آمریکا باید گزینه‌های دیگر را برای برخورد با ایران در نظر بگیرد.

اسرائیل گفته است که غیر از «طرح ب» در قبال ایران، که آمریکا باید جزییات آن را نهایی کند، خود اسرائیل نیز «طرح ج» را برای برخورد نظامی و راه‌های دیگر جهت «مهار» برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته است.

به نظر می‌رسد که ادامه خرابکاری و حتی ترور مهره‌های موثر در برنامه اتمی ایران، بخشی از «طرح ج» یا «پلن سی» اسرائیل باشد.

در حالی که آمریکا این هفته تاکید کرد که کماکان گزینه دیپلماتیک را راهکار موثر برای مهار برنامه اتمی ایران می‌داند، دولت اسرائیل در روزهای گذشته بودجه کلانی را برای برخورد نظامی با ایران تصویب کرد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در آغاز هفته خبر داد که دولت نفتالی بنت مبلغ یک‌ونیم میلیارد دلار دیگر را برای آمادگی‌های بیشتر نظامی جهت حمله احتمالی به سایت‌های اتمی ایران تصویب کرد.

بودجه یاد شده جدای از بودجه‌هایی است که در راستای مقابله با ایران، سالانه در اختیار موساد، سازمان اطلاعات جاسوسی خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، قرار می‌گیرد.

این گمانه‌زنی مطرح است که اسرائیل در دوره اخیر طرح‌های مخفی خرابکاری در سایت‌های اتمی ایران را پیش از آغاز یک حمله نظامی، افزایش داده است.

آویگدور لیبرمن در گفت‌وگو با سایت والانیوز در مورد بودجه کلان اختصاص یافته به ارتش گفته است: کسانی در اسرائیل از ارقام این بودجه «شگفت‌زده شده‌ و سئوال می‌کنند، در حالی که این پول برای تقویت توان نظامی و خرید سیستم‌های نظامی پیشرفته ضرورت دارد».

آقای لیبرمن که پیشتر وزیر دفاع هم بوده است، همچنین به والانیوز گفت که پس از سه سال اهمال از سوی دولت پیشین اسرائیل اکنون «پول کافی برای طرح دفاع از بخش شمالی تصویب شده است».

اسرائیل ارزیابی می‌کند که در صورت رویارویی با ایران، به ویژه از جهت بخش شمالی خود آماج حملات راکتی حزب‌الله لبنان قرار گیرد.

سران سیاسی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران همواره گفته‌اند که تهدیدهای اسرائیل برای حمله نظامی به ایران «بلوف» و «اغراق در توان نظامی» است و در صورتی که «هر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy