Wednesday, Oct 27, 2021

صفحه نخست » گروه «گنجشک درنده» مسئولیت هک سیستم سوخت‌رسانی را پذیرفت

gonjeshk_102821.jpgصدای آمریکا - یک روز پس از حمله سایبری و هک سامانه کارت سوخت در ایران که منجر به از کار افتادن پمپ‌بنزین‌ها در سراسر این کشور شد، صدای آمریکا ایمیلی دریافت کرده است که بر اساس آن گروهی تحت عنوان «گنجشک درنده» علاوه بر پذیرش مسئولیت این حمله سایبری، مسئولیت حملات سایبری پیشین به شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی را نیز به عهده گرفته است.

در بخشی از ایمیل این گروه که صبح چهارشنبه ۵ آبان به صدای آمریکا فرستاده شد، آمده است: «این بار نیز اقدام ما در حین صدمه‌ای محدود به خدمات اضطراری کشور، واکنش به تحریکات سایبری رژیم تروریست‌پرور تهران علیه مردم منطقه و جهان است.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد با بسته ماندن بسیاری از جایگاه‌های عرضه سوخت و عدم امکان استفاده از کارت سوخت، بسیاری از مردم در نقاط مختلف ایران قادر به دریافت سوخت و استفاده از وسائل نقلیه خود نیستند و بسیاری از خودروها نیز در مسیرهای ورودی به تهران متوقف شده‌اند.

مقامات ایران پیش از این گفته بودند مشکل سوخت‌رسانی ناشی از حمله سایبری تا ظهر چهارشنبه برطرف خواهد شد.

سامانه کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران روز سه‌شنبه چهارم آبان دچار اختلال شد و از کار افتاد.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس «مرکز ملی فضای مجازی»، با حضور در یکی از برنامه‌های صداوسیمای دولتی ایران اعلام کرد اختلال در شبکه توزیع بنزین ناشی از «حمله سایبری» و «احتمالا توسط یک کشور خارجی» بوده است، اما «زود است» که نام آن کشور را اعلام کنند. او این حمله را مشابه حمله چندی پیش به سامانه قطارهای بین‌شهری ایران دانست.

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، بر اثر حمله سایبری روز سه شنبه «همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین و جایگاه سوخت در کشور دچار اختلال شدند.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران جواد اوجی، وزیر نفت، نیز روز چهارشنبه ۵ مهر در جریان بازدید ابراهیم رئیسی از آن وزارتخانه گفت که بر اثر حمله سایبری روز سه‌شنبه «تمامی جایگاه‌ها دچار مشکل شدند و همه نازل‌ها از کار افتاد.»

او قول داد «به‌زودی» سوخت‌رسانی در پمپ‌بنزین‌ها به حالت عادی برگردد و گفت اکنون «۳۰۰ جایگاه در سراسر کشور» امکان فروش سوخت با کارت را دارند.

اوجی همچنین از مردم خواست به «شایعات» توجه نکنند و گفت: «برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دولت وجود ندارد.» او همیچنین گفت امکان به‌کار‌گیری کارت سوخت در پمپ‌بنزین‌ها تا «دو روز آینده» میسر خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، هم در جریان بازدید از وزارت نفت گفت که «این حمله سایبری نه اولین بار است، نه آخرین بار» و «خودتان را برای پیشگیری و مقابله آماده و ایمن کنید.»

رئیسی در جلسه هیئت دولت هم با اشاره به این حمله سایبری گفت: «هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند.» او عامل حمله سایبری را معرفی نکرد.

هم‌زمان با حمله سایبری و هک سامانه کارت سوخت، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که نشان می‌داد بیلبوردهای دیجیتالی در جاده‌های اصفهان هک شده و روی آنها نوشته شده «بنزین مجانی در پمپ بنزین جماران، خامنه‌ای! بنزین ما کو؟»

هک سامانه کارت سوخت علاوه بر رسانه‌های داخلی، در سطح بین‌المللی نیز بازتاب داشته و واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی جهان برانگیخته است.

در کنفرانس خبری بعد از ظهر سه‌شنبه وزارت خارجه آمریکا ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با این مضمون که آیا «آمریکا به نوعی در حمله سایبری ادعایی دولت ایران دخالت داشته است و یا از وقوع آن باخبر بوده یا نه» و «آیا این نوعی هشدار به ایران برای بازگشت به میز مذاکره بود» گفت: «ما در این زمینه که مسیر دیپلماتیک همچنان باز است، کاملا شفاف بوده‌ایم.»

آقای پرایس افزود که آمریکا و شرکایش در پنج به علاوه یک «بر این باوریم که دپیلماسی کارآمدترین ابزار به شمار می‌رود تا مطمئن شویم که ایران، به شکل قابل راستی‌آزمایی و دائمی، از دست یافتن به سلاح هسته‌ای باز داشته شده است. اما برای بخش نخست پرسش شما پاسخی ندارم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy