Wednesday, Nov 3, 2021

صفحه نخست » رویارویی سپاه پاسداران و ناوهای آمریکایی دریای عمان

foori_110321.jpgبی بی سی - رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در گزارش‌هایی مشابه از رویارویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ناوهای آمریکایی در دریای عمان خبر داده‌اند.

زمان این این درگیری مشخص نیست و بعضی خبرگزاری‌ها در ایران زمان آن را "چند وقت اخیر" اعلام کرده‌اند.

گفته شده آمریکا یک نفتکش ایرانی را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و محموله آن را یک نفتکش دیگر آن منتقل کرده بود تا آن را به سوی مقصدی دیگر هدایت کند.

بعد از این اقدام، نیروهای دریایی سپاه با اجرای عملیات "هلی برن" وارد عرشه نفتکش می‌شوند و آن به تصرف خود در ‌می‌آورند و در نهایت این نفتکش را به آبهای سرزمینی ایران هدایت می‌کنند.

بر اساس آنچه رسانه‌های ایران روایت کرده‌اند، پس از ورورد نیروهای سپاه به این نفتکش، نیروهای آمریکایی با استفاده از بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند و راه آن را سد کردند؛ اما در نهایت این نفتکش به ایران رسید.

به گزارش رادیو فردا جزئیات و ابعاد این خبر هنوز روشن نیست و منابع آمریکایی هم آن را تأیید نکرده‌اند.

در همین زمینه در مردادماه امسال خبری در مورد «ربوده شدن یک کشتی حمل آسفالت و قیر» در دریای عمان منتشر شد که ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد که معتقد است نیروهای ایرانی در آن دخیل بودند.

روز ۱۳ مرداد گزارش‌های متعدد حاکی از آن بود که نخست دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات در دریای عمان کنترل هدایت خود را از دست دادند و سپس یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد اما پس از آن، ربایندگان این کشتی را در همان حوالی رها کردند.

سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» عامل ربایش این کشتی بودند، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این موضوع را تکذیب کرد.

صادرات نفت ایران مدت‌ها است تحت تحریم شدید آمریکا قرار دارد و این فشارها همچنان ادامه دارد، به‌ طوری که در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین، این موضوع را با مقامات چینی مطرح کرده است.

ایالات متحده خواستار حصول اطمینان از تسلیحاتی نشدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق احیای توافق هسته‌ای با ایران است، اما مقامات جمهوری اسلامی برچیده شدن همه تحریم‌ها را پیش‌شرط اولیه بازگشت به آن توافق قرار داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy