Wednesday, Nov 3, 2021

صفحه نخست » واکنش واشنگتن به ادعای سپاه در مورد «تلاش آمریکا» برای توقیف تانکر حامل نفت ایران

pentagon_110321.jpgسخنگوی وزارت دفاع آمریکا: ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد نفتکش «کاملا نادرست» است

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده ادعاهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از تلاش آمریکا برای توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان را رد کرد و آن را کاملا «نادرست» خواند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، عصر چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «من ادعاهای ایران را دیده‌ام، آنها کاملاً نادرست و خلاف حقیقت هستند. ... این یک ادعای ساختگی است.»

وی همچنین تاکید کرد که عمل «توقیف‌‌ کردن» توسط ایران انجام شد.

صدای آمریکا - سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه ۱۲ آبان مدعی شد تلاش آمریکا برای توقیف یک تانکر حامل نفت جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان را «خنثی» کرده است.

اما به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ادعای ایران واقعیت ندارد و آمریکا برای توقیف هیچ نفتکشی اقدام نکرده است.

به نوشته رویترز، مقامات آمریکایی گفتند که در واقع نیروهای ایرانی یک نفتکش با پرچم ویتنام را در ماه گذشته میلادی توقیف کردند و نیروهای دریایی آمریکا فقط آن شرایط را زیر نظر داشتند.

تلویزیون الحره نیز، روز چهارشنبه به نقل از وزارت دفاع آمریکا گفت ادعای سپاه در مورد تلاش نیروهای دریایی آمریکا برای بازپس گیری یک نفتکش از نیروی‌های ایرانی نادرست است.

همچنین نیوزویک به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کردند؛ اما گفت که نیروهای آمریکایی فقط ناظر این حادثه بودند و با سپاه پاسداران برخورد نکردند.

***

kosari.jpg***

به گزارش نیوزویک، این مقام وزارت دفاع آمریکا با بیان مشاهدات نیروهای آمریکایی از این رویداد گفت که «بیش از ۱۰ قایق تندرو ایران» این کشتی را احاطه کرده بودند و یک هلیکوپتر هم در اطراف محل پرواز می‌کرد.

پیشتر خبرگزاری‌ رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گزارش داده بود که آمریکا ابتدا یک نفتکش ایرانی را توقیف و محموله آن را وارد نفتکش دیگری کرد و سپس نیروهای سپاه با «اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش» آن را تصرف و به ایران منتقل کردند.

در بیانیه ای که رسانه های دولتی ایران از سوی سپاه منتشر کرده‌اند، آمده است که «با اقدام به موقع» نیروی دریایی سپاه پاسداران، عملیات نیروی دریایی آمریکا «برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند.»

بیانیه سپاه می‌گوید که نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران، سوم آبان در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت.

رویترز می‌نویسد که در حالی که رسانه‌های ایرانی نفتکش توقیف شده را SOTHYS خوانده‌اند - نامی که وب سایت‌های ردیابی نفتکش برای یک کشتی با پرچم ویتنام استفاده کرده اند- تلویزیون دولتی ایران فیلمی را پخش کرد که نشان می داد یک نفتکش قرمز رنگ توسط حدود ۱۰ قایق تندرو محاصره شده است. تلویزیون ایران این صحنه‌ها را رویارویی نیروهای ایرانی و آمریکایی توصیف کرد.

در رویدادی جداگانه، مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که چندین پهپاد که گمان می رود ایرانی باشند، در ۲۴ ساعت گذشته به کشتی جنگی آمریکایی «اسکس» در تنگه هرمز نزدیک شده‌اند.

تنش‌ها بین تهران و واشنگتن در بحبوحه توقف مذاکرات احیای برجام بالا گرفته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز چهارشنبه گفت مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد مگر اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تضمین کند که واشنگتن در آینده از اجرای توافق هسته‌ای خودداری نخواهد کرد.

ایران و آمریکا تا پیش از توقف مذاکرات در خرداد ماه، شش دور مذاکره غیرمستقیم با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور دیگر اعضای برجام برای بازگشت دو طرف به پیروی کامل از این توافق داشته‌اند، اما تاریخ دور هفتم مشخص نیست.

ایالات متحده بارها برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام آمادگی کرده و از ایران خواسته است پیش از آن که خیلی دیر شود، به این مذاکرات بازگردد.

دولت ابراهیم رئیسی گفته است در حال بررسی مذاکرات دولت قبل است و پس از پایان بررسی‌ها به وین باز‌می‌گردد.

آمریکا در مقابل می‌گوید هر چه زمان بیشتری سپری شود، بازگشت متقابل به پیروی از برجام شاید دیگر آن منافع مدنظر را به همراه نداشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy