Saturday, Nov 13, 2021

صفحه نخست » پیام اخراج سرتیپ جواد غفاری «قصاب حلب» از سوریه برای جمهوری اسلامی

sartip_111321.jpg-رسانه‌های عربی و اسرائیلی گزارش دادند علت اینکه بشار اسد دستور اخراج غفاری را داد «نقض حاکمیت سوریه» بود.

- جواد غفاری که گفته می‌شود نام اصلی او «احمد مدنی» است به اتهام تحریک جنگ در منطقه، نقض حاکمیت ملی سوریه، قاچاق کالا و اسلحه، فرار مالیاتی و سوء استفاده از منابع طبیعی و اقتصادی سوریه از این کشور اخراج شده است.

- العربیه می‌نویسد غفاری به دلیل قتل عام سوری‌ها به «قصاب حلب» معروف شد. او می‌خواست همه اهالی حلب را که در شهر محاصره شده بودند قتل عام کند.

- آوی پازنر دیپلمات بلندپایه بازنشسته اسرائیلی به «شبکه آی ۲۴ اسرائیل» گفت که اخراج غفاری نشانگر تغییرات مهمی در روابط سوریه با جمهوری اسلامی است... سوریه تلاش می‌کند تا به آغوش جهان عرب بازگردد و حضور نیروهای ایرانی را مانع این روند می‌داند... توازن قدرت در خاورمیانه در حال تغییر است».

کیهان لندن - گفته می‌شود ساعاتی پس دیدار اخیر بشار اسد رئیس جمهوری رژیم سوریه با عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در دمشق، اسد دستور اخراج یک فرمانده عملیاتی نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از سوریه صادر کرد.

روزنامه «اورشلیم‌ پست» نوشت علت اخراج جواد غفاری «نقض حاکمیت سوریه» بود.

خبرگزاری «العربیه» و شبکه «الحدث» گزارش دادند سردار مصطفی جواد غفاری به اتهام تحریک جنگ در منطقه، نقض حاکمیت ملی سوریه، قاچاق کالا و اسلحه، فرار مالیاتی و سوءاستفاده از منابع طبیعی و اقتصادی سوریه از این کشور اخراج شده است.

این منابع گزارش دادند در پی حملات دامنه‌دار نیروی هوایی اسرائیل به خاک سوریه سردار جواد غفاری اعتراف کرده که نیروهای ایرانی را در مناطقی مستقر کرده که مورد توافق دولت سوریه نبوده است. غفاری بر خلاف دستورهای رژیم اسد تحرکاتی از خاک سوریه علیه اسرائیل انجام داده که ممکن بود به وقوع یک جنگ ناخواسته در منطقه منجر شود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

به نظر می‌رسد این اقدام اسد مرتبط با حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در التنف در امتداد مرز سوریه با اردن باشد که ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) صورت گرفت. به تلافی این حمله ارتش اسرائیل در چند نوبت اهدافی در سوریه را هدف قرار داد که تلفات سنگین جانی و مالی برجای گذاشت.

گزارش شده پس از اخراج جواد غفاری از سوریه علی عاصف عضو حزب‌الله لبنان به فرماندهی میدانی نیروی قدس سپاه در سوریه منصوب شده است.

نام جواد غفاری کمتر در رسانه‌های ایران و محافل جمهوری اسلامی مطرح بوده است. بر اساس گزارشی که دسامبر ۲۰۲۰ پایگاه «الشرق» منتشر کرد جواد غفاری مسئول آموزش پهپاد دو عضو حزب‌الله لبنان بود. الشرق از سازمان مجاهدین گزارش داد که نام واقعی جواد غفاری «احمد مدنی» است که برای مدتی فرمانده جبهه شمالی سپاه قدس در سوریه (حلب) بود. پس از کشته شدن سردار سرتیپ حسین همدانی در نزدیکی حلب در اکتبر ۲۰۱۵ او به عنوان فرمانده کل شبه‌نظامیان شیعه در سوریه منصوب شد.

العربیه می‌نویسد غفاری به دلیل قتل عام سوری‌ها به «قصاب حلب» معروف شد. او می‌خواست همه اهالی حلب را که در شهر محاصره شده بودند قتل عام کند.

روزنامه کیهان تهران در واکنش به سفر وزیر خارجه امارات به دمشق نوشت «مقاومت در قله پیروزی قرار گرفت»! این روزنامه که درواقع «ارگان بیت رهبری» است همچنین مدعی شده که «امارات دست از پا درازتر به سوریه برگشت.»

به نظر می‌رسد کشورهای عربی منطقه در حال پیاده کردن برنامه‌ای برای دور کردن بشار اسد از رژیم ایران و پیوستن دوباره آن به جمع کشورهای عربی هستند.

آوی پازنر دیپلمات بلندپایه بازنشسته اسرائیلی به «شبکه آی ۲۴ اسرائیل» گفته است که اخراج غفاری نشانگر تغییرات مهمی در روابط سوریه با جمهوری اسلامی» است. او توضیح داد «اسد علاقه‌ای به تشدید تنش با اسرائیل ندارد و کاهش حضور نظامی ایران در سوریه منفعت مشترک اسرائیل، روسیه، اردن، و امارات است.»

به گفته پازنر «سوریه تلاش می‌کند تا به آغوش جهان عرب بازگردد و حضور نیروهای ایرانی را مانع این روند می‌داند... توازن قدرت در خاورمیانه در حال تغییر است و این ممکن است عقبگردی برای رژیم ایران باشد.»

در ایران نیز رسانه‌های حکومتی به «احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب» اشاره می‌کنند. در همین ارتباط رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و باید بدون مداخله در امور داخلی، کرسی سوریه به این اتحادیه بازگردد.»

پیش از اینها گزارش شد خالد الحمیدان رئیس‌سازمان اطلاعات عربستان در صدر هیئتی بلندپایه به دمشق رفته و با مقامات ارشد رژیم سوریه گفتگو کرده است. در عین حال عبدالله دوم پادشاه اردن نیز پس از سال‌ها با اسد تلفنی گفتگو کرد.

در ایران نه رسانه‌های حکومتی و نه مقامات تا لحظه تنظیم این گزارش به اخراج جواد غفاری از سوریه واکنشی نشان نداده‌اند.

برخی رسانه‌های خارجی به اشتباه تصویر «جواد غفاری» را که مسئول «هیئت رزمندگان اسلام» در استان آذربایجان‌ شرقی است بجای غفاری (مدنی) فرمانده عملیات سپاه قدس در سوریه منتشر کرده‌اند. «حاج جواد غفاری» عضو سپاه تبریز و جزو سردسته‌های سرکوب‌ مردم در تبریز است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy