Sunday, Nov 14, 2021

صفحه نخست » ایران می‌گوید فرماندۀ نیروی قدس از سوریه به دستور اسد اخراج نشد، مأموریتش تمام شد

khatibzadeh.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - پس از یک هفته تأخیر جمهوری اسلامی ایران گفت که سردار پاسدار مصطفی جوادغفاری، فرماندۀ نیروی قدس در سوریه از این کشور اخراج نشده، بلکه با پایان یافتن دورۀ مأموریتش در سوریه این کشور را ترک کرده است و پیش از ترک سوریه هم یک مدال افتخار به پاس خدماتش از دست وزیر دفاع سوریه دریافت نموده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی، با اظهار این مطلب در کنفرانس خبری امروز خود دوشنبه بیست و چهار آبان، گفت: "فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد. "

در اظهاراتی جداگانه، "تسنیم"، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع "ناشناس" ولی بزعم تسنیم "مطلع" در سوریه خبر اخراج فرماندۀ نیروی قدس از سوریه را تکذیب کرد و گفت: "یک منبع مطلع در سوریه که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرنگار تسنیم در دمشق ادعای اخراج مصطفی جواد غفاری به دستور بشار اسد و مقامات ارشد سوریه را تکذیب کرد. " "تسنیم" همچنین نوشت که هادی افقهی، دیپلمات پیشین ایران در منطقه، نیز خبر رسانه‌های سعودی مبنی بر اخراج فرماندۀ نیروی قدس از سوریه را تکذیب کرده است. "تسنیم" نیز همانند خطیب زاده مدعی شد که فرماندۀ نیروی قدس در سوریه مأموریتش در این کشور خاتمه یافته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی توضیح نداده‌اند که اگر، چنانکه سعید خطیب‌زاده تأکید کرده، مناسبات سوریه و ایران بسیار "عمیق و راهبردی و چندلایه" است، چرا خود مقامات دمشق رأساً خبر اخراج فرماندۀ نیروی قدس از سوریه را تکذیب نکرده‌اند و "تکذیبۀ" تهران، در اصل تأئید خبر اخراج سردار جواد غفاری از سوریه نیست. چرا به جای یک دیپلمات پیشین ایران در منطقه دست کم خود سفیر ایران در دمشق خبر اخراج فرماندۀ نیروی قدس از سوریه را تکذیب نکرده است؟

هفتۀ گذشته و ساعاتی پس از سفر غیرمنتظرۀ وزیر امور خارجۀ امارات به دمشق و دیدار او با بشار اسد، دو رسانۀ سعودی، "العربیه" و "الحدث"، خبر دادند که فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه، مصطفی جواد غفاری، به اتهام‌های نقض استقلال و حاکمیت ملی سوریه، برانگیختن جنگ ناخواستۀ منطقه‌ای، قاچاق اسلحه، فرار مالیاتی و سوءاستفاده از منابع طبیعی سوریه به دستور مستقیم بشار اسد از این کشور اخراج شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy